חזון המזרח מול מורשת המערב זרמים אידאולוגיים במוסיקה בתקופת היישוב והשפעתם על המוסיקה הישראלית בשני העשורים האחרונים

עמוד:2

בתוך תקופה קצרה של שמונה שנים יותר משלושים מלחינים מקצועיים , רובם בשיא פריחתם היצירתית ( מספר עצום ביחס לממדי היישוב היהודי בארץ באותן שנים . ( חשוב לציין כי מלחינים אלה לא הכירו איש את רעהו לפני עלייתם , וכך לא נוצרה בארץ סיטואציה של 'אסכולה' שבראשה עומד מלחין והוגה דעות מכובד הזוכה להכרת עמיתיו בהיותו 'מורה דרך . ' היחיד שהחל לגבש קבוצת תלמידים בעלי אידאולוגיה משותפת היה שטפאן וולטה ( 1972-1902 ) המקורי ועז הביטוי . וולטה עלה ארצה בשנת 1935 ותרם רבות לחיי המוסיקה בהתיישבות העובדת ובהוראת הלחנה בקונסרבטוריון הארץ ישראלי בירושלים , אולם כעבור ארבע שנים , בשל קשיי קליטה , היגר לארצות הברית . המלחינים האחרים מצאו את מקומם בארץ ובתוך זמן קצר חידשו את פעילותם היוצרת למרות המצוקה הכלכלית וקשיי הקליטה . כל אחד מהם הגיב בדרכו שלו על המציאות החדשה , הן מתוך מחויבות פנימית לסיטואציה שבה מצאו עצמם , לנוכח האתגר של יצירת תרבות מוסיקלית גבוהה יש מאין , הן בשל הלחצים שהופעלו עליהם מבחוץ . כל ביצוע של יצירה חדשה של מלחין בארץ גרר ביקורת אידאולוגית והערכה בנוגע לרמתה המקצועית של היצירה , ותכופות התבטאה המבוכה האידאולוגית בתגובות סותרות . כאלה היו , למשל , הביקורות על ביצוע הבכורה של 'יוסף ואחיו' מאת אריך ולטר שטרנברג - ( 1971-1891 ) מהיצירות התזמורתיות המורכבות הראשונות שחוברו בארץ . מנשה רבינא , מבקר המוסיקה של עיתון דבר - שהיה גם מלחין שירים , מעבד , מנצח מקהלות ומרצה - ציין כי ' הקומפוזיטור שטרנברג נמנע מלשלב מוטיבים מזרחיים ליצירתו , אף על פי שהיא בנויה על נושא [ במקור 'נושי [ ' תנ"כי . הוא בנה את הסוויטה מתוך גישה אינדיבידואלית ללא ויתור למקובל במזרחי חדיש . זהו רצונו הטוב של היוצר , אבל אם כן הרי אין לתאר את " עליית יוסף" ככניסת מלך אירופי לכנסייה נוצרית , ורוח זו נשבה מהכוראל בסופו של . 2 ראו : יהואש הירשברג , פאול בן חיים , חייו ויצירתו , תל אביב , 1983 נוסח אנגלי מורחב : Jehoash ; Hirshberg , Paul Ben-Haim : His Life and Works , Jerusalem 1988 אבנר בהט , עדן פרטוש , תל אביב ; 1984 הרצל שמואלי ויהואש הירשברג , א"א בוסקוביץ , ' חייו , יצירתו , הגותו , ירושלים ; 1995 Jehoash Hirshberg , Music in the Jewish Communityof Palestine 1880-1948 , A Social , History , Oxford 1995 האופרה 'דן השומר' של מרק לברי , תצליל , , < 1977 ) 17 עמ' ; 134-123 Jehoash Hirshberg , The "Israeli" in Israeli Music : The Audience Responds ' , Israel ; Studies in Musicology , 1 ( 1978 ) , pp . 171-159 יהואש הירשברג , 'ברכה צפירה ותהליך השינוי במוסיקה בישראל , ' פעמים , , ( 1984 ) 19 עמ' 46-29 [ להלן : הירשברג , 'ברכה צפירה Jehoash ;[ ' Hirshberg , 'Alexander U . Boskovitch and the Quest for an Israeli National Musical Style ' , Modem Jews and their Musical Agendas ( Studies in Contemporary Jewry , 9 ) ; New York 1993 , pp . 92-109 'מוסיקה מגויסת , ' בתוך : מרדכי בר און > עורך , < אתגר הריבונות , ירושלים , 1999 עמ' Jehoash Hirshberg , 'A Modernist Composer in an Immigrant ; 247-231 Community : The Quest for Status and National Ideology' , in : Austin Clarkson ( ed . ) , On the Music of Stefa Wolpe , Essays and Recollections , New York 2003 , pp . 75-94 [ להלן : . [ Hirshberg , 'A Modernist Composer' Hirshberg , 'A Modernist Composer' ( above note 2 ) . 3

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר