דמות המפקד בקולנוע הישראלי

עמוד:13

בסרט הוא הלך בשדות ( יוסף מילוא , , ( 1967 המתרחש ערב הקמת המדינה בשנת , 1947 אורי ( אסי דיין , ! מפקד בפלמ"ח , מוצג בראשיתו במסגרת תחרות , כשהוא מצליח כמקצוען לפרק ולהרכיב עוזי בעיניים מכוסות בזמן שיא . בסיום , הוא נהרג בעת מילוי תפקידו - דמות הרואית , אידיאלית , המקריבה את חייה למען המולדת . אולם דמותו כבר טומנת בחובה סדקים בדגם ההרואי לאומי . מאפייניו כמפקד באים לידי ביטוי בהתנדבותו בסיום להחליף את החייל הכושל שאמור היה לפוצץ את הגשר . פעולה זו , שאינה מצופה ממנו כמפקד , ואולי מחלישה את כוח הפלוגה לאור מותו , מציגה אותו כמקצוען , הרואה בהגשמת היער חשיבות עליונה . מותו בסיום מוצג באמצעות צילום מוקפא של פניו , המוארים באור הפיצוץ . תמונה זו מציגה את נעוריו , את יופיו ואת קורבנו כנצחיים . ההקפאה גם מותירה את משמעות מותו כנתונה לפרשנות . מותו ההרואי מייצג אידיאל . על הדימוי הקפוא של פניו מתמזג דימוי של גלי ים ושל רגליים פוסעות ומזוודות נישאות . נאמן מציג זאת כדימוי מטונימי למעפילים המגיעים לחוף מבטחים . אורי נהרג תוך ביצוע פעולת הסחה , שאפשרה הורדת מעפילים אל החוף . ערבול שתי התמונות מצביע על זיקה הדוקה בין המוות בשרה הקרב לבין מיתוס כינון האומה . עם זאת , המוות הוא גם סוג של פתרון להתלבטויות של אורי בין מחויבותו לחברה לבין רצונותיו ( ברומן של משה שמיר ובסרט , ( ולכן הוא מתפרש גם כהתאבדות . ההחלטה הקולנועית להקפיא את התמונה על פניו ברגע מותו נובעת , בין השאר , מן הפרספקטיבה שממנה נעשה הסרט לאחר מלחמת ששת הימים . בסרט , בשונה מן הספר , ישנו אפילוג ופרולוג , ובו נראה בנו החייל של אורי , החוזר מקרבות / 67 ההקפאה מדגישה את העובדה שלמרות המוות ההרואי של בניה ב , ' 48 הרי קיומה של מדינת ישראל , עשרים שנה לאחר הקמתה , עודנו עומד בסכנה . פניו הקפואים של המפקד , המהווה מופת להקרבה למען המולדת , מתבוננים אל המצלמה במחווה רפלקסיבית , הקוראת למחשבה על העתיד . עתיד זה מגיע עד מהרה בדמות מלחמת יום כיפור . ( 1973 ) במלחמה זו נחשף כשל ההנהגה הצבאית והפוליטית , שנבע , בין השאר , מביטחון עצמי מופרז . לנוכח התראות המודיעין על האיום המתקרב ומתממש הכחישה ההנהגה אפשרות זו עד לרגע האחרון והמר . ניתן לראות בדמותו של יאיר , מפקד פלוגת טירונים בצנחנים ( גידי גוב ) בסרט מסע אלונקות > ג'אד נאמן , , ( 1977 ביטוי לתכונות אלה . שחצנות , ביטחון עצמי מופרז וחוסר יכולת לזהות חולשה , הן בחייליו והן בעצמו , ולהכיר בה . יאיר מחליט להפוך את וייסמן ( מוני מושונוב ) מחייל נפל לחייל קרבי בכל מחיר . הוא אומר : "גם אני הייתי וייסמן כשהייתי קטן . " יאיר מפעיל לחץ פיזי ופסיכולוגי רב על וייסמן , ששיאו אימונים בתוך מבנים . הוא נוזף בו על שהוא נכנס למבנה לפני הזמן , לאחר זריקת רימון האימונים . הוא מגביר את הלחץ , קורא לווייסמן פחדן , ומוציא רימון חי , שולף את הנצרה ונותן לו אותו . וייסמן לוקח את הרימון , זורק אותו למבנה וחוזר על " טעותו" - נכנס פנימה לפני הזמן . סמלית , פעולתו היא התרסה כנגד מפקדו ; הוא מסרב ללמוד ממנו . כתוצאה מפעולה זו , מותו נתפש כספק התאבדות , ספק תאונת אימונים , עמימות המזכירה את הצילום המוקפא של פני אורי בסרט הוא הלך בשדות . הצגת יאיר כך , מציין ניצן בן שאול , היא הפוכה לוו של המפקד ההרואי , הנופל על רימון חי כדי להציל את חייליו , כפי שמתוארת 7 דמות אחרת ברומן של משה שמיר . בעת חקירת מותו של וייסמן מושעה יאיר זמנית מפיקוד , וחווה , בתורו , את חוויות הבידור , הניכור והלחץ החברתי , שאותם חווה וייסמן בגללו . הסימטרית בין הדמויות באה לידי ביטוי מוקדם יותר בסרט בצילום שיחה בין יאיר לווייסמן . עיצוב התמונה מציג כל דמות בצד אחר , עיצוב היוצר קומפוזיציה סימטרית . ההקבלה בין המפקד החזק לפקודו החלש והיפוך התפקידים לאחר מות החייל מכוונים למסר הבא : בשונה מדרישת המפקד , שווייסמן "יגדל" ויהפוך להיות דומה לו , מוטל עליו שלא לשכוח את הווייסמן הטמון באישיותו שלו . בסיום מודיע יאיר כי הוא עוזב את הצבא , אך חוזר בו נוכח יציאת הפלוגה שלו למבצע . הוא חובר אליהם , והלקחים שאותם למר אולי לאחר מות וייסמן , נבלעים ואף נעלמים במחוות הסולידריות שלו ליחידה ולצבא . המשך בעמוד הבא » ( 1 ) ראה הסיסמה המיוחסת לבךגוריון : " כל הארץ חזית , וכל העם צבא . " ( 2 ) גיאד נאמן , "קמרה אובסקורה של הנופלים : הפדגוגיה הצבאית ואביזריה בקולנוע הישראלי , " ביטחון ותקשורת : דינמיקה של יחסים , עורך : אודי לבל ( באר שבע : מכון בן גוריון , אוניברסיטת בן גוריון בנגב , , ( 2005 עמי . 386-347 ( 3 ) אלה שוחט , הקולנוע הישראלי : היסטוריה ואידיאולוגיה , תרגום : ענת גליקמן ותל אביב : ברירות , . ( 1989 ( 4 ) שם , עמי . 63 ג'אד נאמן מציץ כי אתוס הקרבת החיים למען המולדת שונה ונפרד מהאתוס היהודי מסורתי של הקרבת החיים על "קידוש השם ; " נאמן , 2005 לעיל הערה . 2 ( 51 שם , עמי . 9 ( 6 ) אסי דיין , בנו הצעיר של שר הביטחון משה ד"ן , שהיה מקברניטי הניצחון במלחמת ששת הימים . העובדה שהוא מגלם את אורי הגיבור מ 48 י על רקע ההערצה לאביו , היוותה ב 67 י גורם נוסף לזוהר ההרואי שאפף את הדמות . Nitzan Ben-Shaul , "Fellow ( 71 Traveler : The Cinematic- Political Consciousness or Judd Ne ' eman . " Sbofiir 24 : 1 ( 2005 ) : 191 . ו (* מבצע י ו נ ת ן ומנחם גולן , ( 1977 נאום המוטיבציה של יוני נתניהו ויהורם גאון , ( המפקד הניצב במרכז , מוגבה מחייליו , עיצוב המדגיש את כוחו ואת האמון הניתן בו כמנהיג (*> הוא הלך ב ש ד ו ת " ) וסף מ לוא . 11967 הקפאת התמונה על ו ( ן אור ואס דיין ! המפקד ברגע מותו . התמונה חוברת בשקיפות לד מוי גל ם , שממנו מג ע ם הפליטים . העריכה יוצרת חיבור בין ההקרבה של ה ח ד לבין כינון האומה

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר