שאול אדלר דארווין ותורתו

עמוד:יג

וכר . הוא תלה את השינויים , הקובעים דרגות חילופים בין מין לקודמיו , בשינויי סביבה שפעלו על הגוף החי . הוא הסתייע גם בעובדה , שמאובני החי והצומח התקר עים בשכבות עמוקות שונים מן החי והצומח של ימינו יותר מאלה , התקועים בשכ בות עליונות . סבור היה , שכדור הארץ הוא עתיק הרבה יותר ממה ששיערו לפניו , כיוון שתקופה של 6 , 000 שנה בערך אינה מספקת להתפתחות החי על פני הארץ . הוא גם הניח , שהפרשים בפוריות , אי התאמה לסביבה , פגעי הזמן והמקום הם בגורמים להתפתחות החי , כלומר , בתורתו עלו גם ניצניה הראשונים של תורת הבירור הטבעי . מזמן לזמן היה ביפון חוזר מדעתו ומביע את אמונתו , שכל מין נברא בצורתו שבהווה . שינוי דעה זה בא כפי הנראה מתוך היסוסים , ואולי מפחד הכנסייה , ששידלה אותו להתכחש לדעותיו . אראסמוס דארווין , ( 1802-1731 ) אבי אביו של צ'ארלס דארווין , ראוי למקום כבוד בתולדות תורת ההתפתחות . הוא היה רופא ידוע בזמנו , הוגה דעות מקורי ובעל דימיון מדעי , שהרחיק הלאה מגבולות זמנו . ספרו 'Zoonomia or The Laws of Organ Nature ' יצא בשנות 1796—1794 בשני כרכים , ובשנת 1802 הוציא מסה בחרוזים בשם 'היכל 16 of Nature ) 'jnnn ק 6111 ד . ( הוא דחה את רעיון הבריאה ושיער , שחיים אורגאניים הופיעו לראשונה 'תחת גלי ים ללא חופים וטופחו במערותיו העשויות בדולח . תחילתם גופים קטנים בלתי נראים בזכוכית מגדלת , שנעו ברפש בתחתית הים או בקעו להם דרך במים , ואלה רכשו להם במהלך הדורות כוחות חדשים והצמיחו אברים , שהיו הולכים וגדולים ! ומהם יצאו קבוצות הצומח וממלכות הנושמים בעלי סנפירים , רגליים . 'וכנפיים החיים התחילו , התרבו והתפתחו לראשונה במי הים . טשרניחובסקי הביע רעיון זה בחרוזים : כמו ביפון לפניו , שיער גם אראסמוס דארווין , שהאדם מוצאו ממשפחת קופים . הוא זכה ליתרון גדול מכל החי על ידי שינוי מוצלח ואקראי בשרירי האגודל , שאיפשר לו לקרב את קצה האגודל עד לקצה האצבע הקטנה . לאחר שרכש תכונה זו הלו והתקדם עוד . הדימיון בין אברי החי מעיד על מוצאם ממקור אחד . במשך הזמן רכשו תכונות חדשות וחלו שינויים אנאטו מיים חדשים לפי הסביבה ולפי צרכיהם , הרגליהם ותזונתם וגם מחמת מאמציהם . יש תבנית משותפת במבניהם של כל החי , והדימיון במבנה שבין מיני החי בעלי דם חם מוכיח , שכולם נוצרו 'מזיר חי שווה' . ( A similar living filament ) 'בורא הכול הגדול גיוון את מעשי ידיו עד בלי סוף , אבל עם זה הטביע דימיון מסוים בפני הטבע . המוכיח לנו שכל החי הוא משפחה אחת בני אב אחד ' . הוא הניח שתכונות חדשות עוברות ביתשה מדור לדור .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר