פרק שבעה עשר ביקור המלאכים אצל אברהם ולוט

עמוד:378

- והוא עודנו יושב בפתח האוהל - הוא ראה את שלושת המלאכים ורץ לקראתם "מפתח . "האהל שתי השיטות האלה נתבארו בדברי המפרשים ; ואילו חז"ל לא פירשו את דעתם בסוגיה זו . אולם נראה מדבריהם , ששיטתם היא ממוצעת בין שתי השיטות האלה . אף הם אומרים , כנראה , שהתגלות ה' וביקור המלאכים היו שני אירועים שונים - כדברי הרמב"ן . אך נראה מלשונם , ששני האירועים האלה לא יצאו לפועל זה אחר זה , אלא הם התקיימו בעת ובעונה אחת . ומבחינה זו הרי קרובה שיטתם לשיטת הרשב"ם יותר מאשר לשיטת הרמב"ן . תפיסה זו של חז"ל באה לידי ביטוי ברור בדברי המדרש . מסופר שם , שאברהם הצטער על שאין עוברים ושבים באים אליו אחרי שנימול . ועל כך השיבו הקב"ה , שלפני מילתו היו בני אדם ערלים באים אליו , ואילו אחרי המילה "אני ובני פמליא שלי נגלים ; "עליך והוא שכתוב כאן : רישא T ? עיניו T ?? ו י רא והנה 1 שלשה T : אנשים ? T- ! נצבים T עליו T T ו י רא ... : '" וירא' - בשכינה , 'וירא' - . "במלאכים ותפיסה דומה משתקפת , כנראה , גם בדברי התלמוד . שהרי מסופר שם , שאברהם יצא מהאוהל כדי לחפש אורחים - ומצא שם את הקב"ה עומד בפתח האוהל . אולם הקב"ה לא רצה לעמוד שם , משום שראה את אברהם מצטער בתחבושת המילה ; ומאותה סיבה גם המלאכים לא רצו לעמוד שם . משום כך פנה אל ה' ואמר לו "אל נא תעבר מעל עבדך" - וגם רץ לקראת המלאכים , כדי שלא יסורו מעליו . ונראה מכל סגנון הדברים שם , שהפנייה אל ה' והריצה לקראת המלאכים נעשו בעת ובעונה אחת . . 8 בראשית רבה פרשה מח ט . . 9 תפיסה שונה משתקפת , כנראה , בדברי המדרש ללשון "והוא ישב פתח האהל כחם : "היום " ישב כתיב , ביקש לעמור , א "ל הקב"ה שב אתה סימן לבניך , מה אתה יושב ושכינה עומדת , כך בניך יושבין ושכינה עומדת על גבן " ... ( בראשית רבה פרשה מח ו . ( נראה מכאן , ששכינה נתגלתה לאברהם עוד לפני שבאו האורחים ; שאם באת לומר שהקב"ה והאורחים באו כאחד , שוב אי אפשר לומר שהוא המשיך לשבת בעת גילוי שכינה . שהרי כבר היה עליו לקום כדי לרוץ לקראת האורחים . מכל מקום עדיין אין מכאן ראיה לשיטת הרמב"ן שהאורחים באו רק אחרי שכבר נסתלקה שכינה . . 10 במקום אחר פירשו חכמים שאברהם ביקש מהקב"ה שימתין לו עד שיכניס את האורחים ; ומכאן למדו שגדולה הכנסת אורחים יותר מהקבלת פני השכינה ( שבת קכז ע"א . ( מוכח גם משם , שהאורחים לא באו אחרי שנסתלקה שכינה , כדעת הרמב"ן ; אלא הם באו יחד עם השכינה - או אחרי שבאה השכינה ובטרם נסתלקה .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר