מנוחשלות: עיוורון מגדרי בתיאוריות פוליטיות ושקיפותן של נשים מזרחיות

עמוד:271

שוויון לכל - בקומונה לכשתיווסד - אינה מאפשרת לגזור כי גם כפיפותן של הנשים תמוגר . בתחום המגדרי , כמו בתחומים האחרים , נותר העתיד שלאחר המהפכה סתום אצל מרקם . כל ההוגים שציינתי עד כה - Marx , Hegel , Mill , Lock - רצו מאוד ביצירתה של תיאוריית צדק ומשפט מכלילה וחובקת כל . אם כך , מה גורם לכך שהם לוקים בעיוורון מגדרי , למרות רגישותם לצדק חברתי ולשוויון , ולמרות כוונותיהם הכנות להציג תיאוריה אוניוורסלית ? כיצד תיאוריה המתיימרת להיות כה מקיפה נופלת במלכודת אי הנראות של נשים , דווקא כאשר היא מנסה להתוות מדר שכל כוונתו להיות שוויוני וכולל ? ( 1990 ) iris Marion Young דנה בשאלת הניסוח האוניוורסלי של תפיסת הצדק . העיסוק המופשט בתפיסת הצדק , כפי שהוא משתקף מהדיון הפוזיטיביסטי הלוגי , מעוניין לטענתה לתת הגדרה מכלילה שתהיה מקיפה ככל האפשר וישימה בכל חברה , בכל זמן ובכל מקום באופן שוויוני . התוצאה היא תפיסה מופשטת המנוסחת במונחים רציונליים אך מנותקת ממוסדות חברתיים מוחשיים ומרוחקת מן הבעיות הנוצרות ביחסים בין קטגוריות חברתיות הגמוניות - אלה שהעוצמה בידיהן - לבין קטגוריות חברתיות שנגישותן לעוצמה ולמשאבים נמוכה ( שם , פרק המבוא וכן ע' . ( 96 כדי לפתור את הבעיה , Young מציעה ללמוד את ההבדלים בין הקטגוריות החברתיות . המחקר האמפירי נכנם כאן ככלי הכרחי להבנת הדמיון והשוני בין קבוצות , וכאמצעי לבחינת האופן שבו ממקמים וממצבים פרטים וקבוצות בתוך החברה . חיוניותו של המחקר האמפירי חשובה בתחום מדעי החברה בשל הקושי להעמיד למבחן את מסקנות המחקר בתנאי מעבדה חפים ממשחקי עוצמה פוליטיים . הכרחי להוציא שוב ושוב את ההכללות האידיאיות בדבר שוויון או חירויות מן המופשט והתיאורטי למבחן תוקף במציאות נתונה . בהקשר זה המחקר של סבירםקי מהווה דוגמה מצוינת מאחר שהוא פועל בדיוק על פי הצעתה של . Young הוא עומד על אי השוויון בין הקבוצות המוגדרות כ"עדות" לבין "שאר , "החברה כפי שהוא בא לידי ביטוי במבנים החברתיים ובתהליכי עיצובם למן כינונה של המדינה הישראלית עד לשנות השמונים . אין הוא מתעכב על מהותו של אידיאל השוויון במשמעויותיו התיאורטיות , אלא על המציאות הלא שוויונית המוחשית כפי שהיא עולה משיחות עם פעילים ופעילות ברחבי הארץ . הוא משוחח עימם ועם ועדי העובדים שלהם במקומות שבהם הם פזורים בפריפריה - במושבי מצוקה , בשכונות מצוקה ובמקומות עבודה שבהם מצויים עובדים מעוטי הכנםה . הוא עוסק באי השוויון כפי שחווים אותו הפרטים המשויכים אצלו לקטגוריה "עדות . "המזרח מכאן עולה חשיבותו העצומה של המחקר של סבירםקי להבנת הנחשול - וכתוצאה ממנו ההדרה - כמעשה מכוון הנובע ממדיניות , ולא כתוצאה אקראית ותלושה המתרחשת מכורח יד נעלמה כלשהי ב"מציאות" שהחוק מכוננה כצודקת ושוויונית . מחקרו של םבירסקי מתקשר כאן לטענת הקונספירציה המבנית שעליה מדברת , Young בצטטה את , Frye ולפיה אין הכרח בחוקי אפרטהייד כדי להפעיל יחסי גזענות מכוונים וגלויים > שם , ע' . ( 41 באופן זה , ללא ניתוחו של סבירסקי היו ההבדלים המוגדרים "עדתיים" בישראל נבלעים בתוך האתוס הלאומי של אחדות יהודית וציונית , המנסה לטשטש מציאות של אפליה על רקע של מוצא לא אירופי . כיצד סבירסקי עושה זאת ? סבירסקי חושף במחקרו את אחד המנגנונים רבי העוצמה ביותר השולטים במצב זה

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר