מנוחשלות: עיוורון מגדרי בתיאוריות פוליטיות ושקיפותן של נשים מזרחיות

עמוד:267

4 האירופית המערבית השוררת בישראל . תרומתו הייחודית של סבירסקי בעניין זה מתבטאת בכך שהוא שם את מרכז הכובד במתאם שבין ההיבט העדתי בזהות המזרחים 5 לבין מיצובם הכלכלי החברתי . הטענה הנובעת מכך אינה בדבר קיפוח תרבותי , אלא בדבר היות המימד העדתי גורם מרכזי בקיפוח שהיבטיו הינם גם כלכליים וגם תרבותיים . באופן זה כוחו של הגורם התרבותי האוריינטליסטי כגורם הממצב את "המזרחים" עולה בדיון , אך נותר שקוף . בדומה לכך , ובאופן מוחרף , סבירסקי מותיר את הגורם המגררי עלום . כתוצאה מכך גורלן של "נשים מזרחיות" בספרו - כמו גם בשאר הספרות הסוציולוגית והפוליטית בישראל ובכלל - הוא שקיפות , אי נראות , עיוורון , הדרה ודחיקה לשוליים . עיוורון למקומן של נשים הינו מובן מסוים של הדרה : הדרה סבילה , הדרה שאינה מעוגנת בהתייחסות מודעת לנשים כאל נחותות , אלא בהתעלמות ממקומן הנחות בחלוקת העבודה המגדרית . הן שקיפות והן הדרה הינן מרכיבים יסודיים של סדר פוליטי , אולם אי אפשר להבין את ייחודו של סדר פוליטי מבלי לתת את הדעת ליסודות ההדרה והשקיפות העולים ממאפייניו התרבותיים וממאפייניו המעמדיים . לפיכך אין כאן הבחנה דיכוטומית שלפיה שקיפות של נשים הינה אחד משניים - עניין תרבותי או עניין מעמדי . אי אפשר להפריד בין השניים , אף כי ראוי להבחין ביניהם . מה שחשוב הוא להדגיש שחיבור זה בין יסודות תרבותיים ליסודות מעמדיים הגורמים להדרת נשים מחייב מאבק למיגור שני המקורות גם יחד , ואין די באחד מהם להביא לידי חיסול העיוורון וההדרה של נשים . הספרות הפמיניסטית נתנה דעתה לכך וחשפה גורמים מספר לתהליכים השונים המביאים לידי הפליית נשים . Diana Coole היטיבה לתאר את בעיית אי הנראות של נשים בפילוסופיה הפוליטית בספרה . Women in the Political Theory ( 1988 ) היא מצאה שצורת ההתבטאות האוניוורסלית הרווחת בחיבורים הפילוסופיים , כגון זו של " all men are born - Locke - equal " תופסת את האדם במשמעות המופשטת ובמובן זה היא אמורה לכלול גם נשים . אולם גם אם אפשר להקיש מכך שנשים כלולות במה שקשור להענקת זכויות , קול טוענת שהן שקופות מעצם הכללתן באמירות האוניוורסליות . היא מוצאת שיש מקומות 4 שנות דור חלפו עד אשר היכר , ספרו של , Orientalism , Said שורשים בשיח הסוציולוגי הפוליטי בישראל . אחת מהשלכותיו החשובות נוגעת בדיון בסוגיה העדתית בישראל , ולפיה התחום התרבותי הינו יסוד מרכזי המכונן את השסע העדתי . במקום אחר הצבעתי על הבעייתיות של החיבור בין הגורם התרבותי לבין הגורם החברתי הכלכלי , ועל הצורך לדון בהם בנפרד זה מזה ( דהאן כלב , . ( 1992 רעיון זה עומד בניגוד לטענתה של , Nancy Fraser שלפיה בחינת ההיבטים הכלכליים של קבוצות מקופחות תוך התעלמות ממימד הזהות הינד , כיוון נכון יותר וראוי יותר לפתרון הבעיה של העדר ההכרה בקיומן של קבוצות שקופות . ( Fraser , 2000 ) 5 המושג "מיצוב" משמש במאמר זה לציון מיקום פוליטי המשתמש ביחסי כוח להענקת זהות או לבחירת זהות . למשל , '' בני עדות המזרח , '' מעבר להיותו ביטוי המייחס לקטגוריה חברתית מסוימת זהות אתנית כלשהי , הוא ממצב את המשויכים לקטגוריה זו במקום נתון בסולם חברתי תרבותי . '' מזרחים" ישמש במאמר זה הן לציון מיצוב פוליטי המעניק לממוצב / ת זהות , והן להיפך , כזהות הממצבת את בעליה במקום פוליטי . 6 מבחינה זו אני רואה ספרות פמיניסטית - גם אקדמית - כספרות שגם נאבקת למיגור הדרתן של נשים .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר