מבוא

עמוד:8

מלחמת ששת הימים , היה תמוז בעל דעות חריגות , שלא פעם בוקרו קשות . אולם אפשר לראות בו , מתוך ראייה עכשווית , מבשר של מהלכים בתר ציוניים הניכרים היטב היום , הן בחיינו והן בספרות העברית של הדור האחרון . השינויים האידאולוגיים בהשקפת עולמו של בנימין תמוז באו לידי ביטוי ביצירתו הספרותית במישרין ובעקיפין . בנושאים שונים חלו גלגולים ושינויים , וכדי לעמוד עליהם , תיארתי את הדברים באופן דיאכרוני , כאשר נקודת המוצא היא עמדת התנועה , 'כנענית'ה שבה היה תמוז חבר בראשית דרכו . ציפיתי למצוא זהות מוחלטת בין עמדותיו האידאולוגיות בראשית דרכו לבין אלה של האידאולוגיה . 'כנענית'ה כאן חיכתה לי הפתעה . היו נושאים שבהם הייתה לו עמדה שונה , כבר בראשית דרכו ! במהלך השנים , היו תחומים שבהם לא חל כל שינוי בעמדותיו , והיו תחומים שבהם חל שינוי רב . ביקשתי להבין היכן חל השינוי והיכן לא , ומה היו הסיבות לשינויים כשחלו . האם היה כאן מהפך פתאומי דרסטי , או מהלך הדרגתי ? עמדתי גם על הקשר שבין השינויים התמטיים ובין השינויים הפואטיים . במרכז הדיון בספר נמצאת בעיקר הסיפורת למבוגרים של בנימין תמוז , אך דנתי גם בשירתו , במחזותיו , בספרי הילדים שכתב ובכתיבתו העיתונאית . הספר הוא עיבוד של עבודתי לקבלת תואר דוקטור ( קווי ההתפתחות ביצירותיו של בנימין תמוז כראי לתמורות בהשקפת עולמו , , ( 2005 שנכתבה בהנחייתה של פרופ' זיוה שמיר באוניברסיטת תל אביב . בספרו האחרון הזיקית והזמיר אומר תמוז את הדברים הבאים : אל תכלית מטרתי כסופר אגיע רק כאשר אכתוב ספר , שהקורא בו יפתח בתהליך הקריאה רק לאחר שסיים לקרוא . כאשר יסיים הקורא לעיין בספרי יסגור את הכרך המת , יניח אותו מידו ורק אז יפתח בדו שיח עמי . הקריאה האמיתית תתרחש רק עם סיום הקריאה המובנית . הקריאה האמיתית מתבצעת בעצימת עיניים ובלא ספר . רק לאחר שרבבות המילים עשו את שליחותן והתאבדו - נפתחת השיחה המכרעת והמהותית בין המחבר לבין הקורא . ואז הסופר והקורא מגיעים אל אותו המקום שבו ניצבים הנאהבים . במילים שוב אין צורך מאחר שעשו שליחותן . מכאן ואילך תדבר השתיקה , שהיא חובקת את כל המילים . היא הרחם שממנו יצאו והיא האדמה שאליה ישובו . ומן השתיקה - אהבה . Ex tacendo amor . ( הזיקית והזמיר , עמ' ( 95 באמצעות ספר זה אני מבקשת לקיים את "השיחה המכרעת והמהותית" שלי עם המחבר .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר