[עג] ספרי ר' אברהם הכהן הירידה

עמוד:541

מדוע קרא ר"א ד \ רירה לדרושים המקובלים בשם בפול : סדר האצילות או כנפי יונה ? הדרושים המקובצים , שתוארו לעיל סעיף נח , כוללים שני חלקים : החלק הראשון הוא החלק הראשון של כנפי יונה , ועל כן קרא לו ר"א הירידה בשם 'כנפי יונה ; ' החלק השני הוא אוסף של שישים דרושים , הפותח ב'סדר האצילות בקצור מופלג . ' על שם דרוש זה קרא ר"א הירידה לכל שישים הדרושים הללו בשם 'ספר סדר האצילות . ' עוד ציטט ר"א הירידה מהדרושים המקובצים . אך מפני שבדרושים כנפי יונה וסדר אעילות קוראים באופן שונה ממה שהובא בשמו של מורנו יהיה זה נכון , כי נראה לפני שנעבור הלאה שאץ סתירה , אלא שמה שההם יצביעו עליו בקיצור יתבאר כאן יותר באריכות ובהבחנה . ואומר אפוא שהאוויר הקדמוז הכולל את ארבעת השמות האלוהיים ואת כ"ב האותיות הוא אדם קדמון שאנו דנים בו . ולמהותו חסרת הצורה אך שניתן לצייר בה צורה יקרא אוויר , ולפועלו ולשלמותו יקרא בשמות המכילים את העולמות ויפרשם על ידיהם . גם דברים אלו נמצאים בדרושים המקובצים , דרוש נא , כת"י , 492 דף 74 ע"ב , ודרוש נט , שם , דפים 81 ע"ב 82 - ע"ב . ציטוט זה חשוב ביותר , כי בו משווה ר"א הירידה בין שני מקורות שעמדו לפניו : בין 'אדם קדמון , ' על פי דברי ר"ח ויטל בדרוש אדם קדמון , ובין 'האוויר הקדמון , ' על פי דברי ר"י סרוק שנכללו בדרושים המקובצים . משמעותה של קבלת האר"י ר' אברהם הירידה הוא המקובל הראשון שביקש את נמשלה ואת משמעותה של קבלת האר"י . חשיבות גדולה לספריו שפתחו דרך חדשה בהבנת קבלת האר"י , ומקובלים רבים למדו בהם וציטטו מהם . לא נוכל לתאר כאן בפרוטרוט את דרכו בפירוש דברי האר"י , ועל כן נסתפק בשתי הערות קצרות . נא 1 מהלך ההאצלה . ר"א הירידה ייסד את פירושו לקבלת האר"י על דרוש אדם קדמון שכתב ר"ח ויטל . אמנם ישב ר"א הירידה לפני ר"י סרוק , כמתואר לעיל סעיף לב , אך את פירושו על דברי האר"י סמך על סדר האצילות שבראשו צמצום ואדם קדמון , כדברי ר"ח ויטל , ולא על סדר האצילות שבראשו מלבוש ורל"א שערים , כדברי ר"י סרוק . במקומות אחדים מצטט ר"א הירידה ממהלך האצילות שהורה ר"י סרוק והוא מביא את המלבוש ואת אויר קדמון , אך לאחר מכן הוא מתאמץ ליישב את הסתירה בין שתי השיטות ולהראות כיצד דברי ר"י סרוק מתאימים לדברי ר"ח ויטל . 18 שער השמים , ספר שמיני , פרק , 12 דפוס , 656 עמ' 19 . 532 דברים נוספים בסוגיה זו נכתוב להלן סעיף קטז . 20 נ' יושק , מיתוס ( לעיל הערה , ( 2 קמ' 349 ואילך . 21 כגון בקטע המעוטט לעיל ליד הערה . 18

מכון בן-צבי לחקר קהילות ישראל במזרח


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר