מבוא

עמוד:12

למרות שכמעט ולא נתקלתי בבקשות מצד הנשים הנחקרות לשמור על אנונימיות , בחרתי לנהוג באופן זהה לגבי כולן , ושמותיהן שונו . עם זאת אני מודעת לקושי לשמור על פרטיותן המוחלטת של הנחקרות , גם אם שונו שמותיהן , במציאות הישראלית ה"צפופה , " ובעיקר כאשר מדובר בקהילות ספציפיות ומזוהות . יוצאים מן הכלל הם הבמאים , שהביעו רצון להיקרא בשמם . מינם של הנחקרים ( או , כפי שקרה לרוב — מינן של הנחקרות ) יצר שאלות הקשורות בניסוח ושפה . השפה העברית , המבחינה בין זכר לנקבה , הציבה בפני בעיה בעת שניסיתי לנסח משפטים מכלילים לגבי הקבוצות , ובעיקר לגבי הבמאיות . רוב הקבוצות המשתתפות במחקר עבדו עם במאיות נשים , ורק את קבוצת האסירות ליווה במאי גבר . לפיכך לא תמיד נשמר הכלל הנהוג בעברית , להשתמש בלשון זכר במקרה של דיון בשני המינים , שכן הוא נראה לי לעתים כבלתי מתאים בעליל ... באשר לשאלת "המרחק הנחוץ" לצורך קיום מחקר בעל איכות ותוקף , אני מקווה להיענות לאתגר שמציב שוקד , הטוען כי מבחנה של האנתרופולוגיה וסיכוייה לעתיד נעוצים דווקא ביכולתם של החוקרים לערוך מחקרים בקרב קהילותיהם , וכי השתייכותו של החוקר לחברה אותה הוא חוקר מציידת אותו בכלים יעילים להבנתה ( שוקד , . ( 1998 להערכתי , לזהותי כאשה , לתפישת עולמי ולהיותי אזרחית באותה חברה בה מתקיימות קבוצות התיאטרון הקהילתי של הנשים , יש משמעות מרכזית במהלך המחקר ובמסקנות המופקות בו . במלאכת "התזמור" המורכבת נעשה ניסיון לערוך הפרדה בין הבדיקה הטקסטואלית ( חקר ה"תוצרים ( " לבין החקירה האתנוגרפית ( חקר ה"תהליכים . ( " עם זאת , עקב טבעה המלאכותי של ההפרדה , נוצרה כאן עבודה הנתונה בין ארגון מוקפד על פי ההיבטים המרכזיים של תיאטרון הנשים הקהילתי , לבין זרימה , לעתים אסוציאטיבית משהו , של התרשמויות , עדויות , היגדים ותוכנות , בין חלקיה השונים . התיאטרון הקהילתי הינו תחום חי ומתפתח בישראל של העשורים האחרונים . המחקר העוסק בו מתחיל להתרחב גם הוא , מתוך נטייה הולכת וגוברת לראות בו מרכיב חשוב בעשייה התיאטרונית והתרבותית . יש לקוות , כי עבודה זו תתרום לחקר התהליכים הבאים לביטוי בתיאטרון הקהילתי כמפגש דינמי בין תיאטרון לחברה , תוך התמקדות בייחודה של העשייה הנשית בו . כמו כן אני תקווה , כי עבור אלה העוסקים וקשורים בתיאטרון הקהילתי , על הבמה , באולם ומאחורי הקלעים — יהיו פרקי הספר מקור להתבוננות , להשראה , להבנה ולפעולה בתהליך היצירה .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר