הערות מבוא

עמוד:11

הערות מבוא בפרקים הבאים נעסוק בתולדות התיאור של דמות האדם באמנות האירופית . נושא זה הוא מקיף ובעל פנים רבות , שמעטים כמותו הנושאים בתולדות האמנות , שכן כמעט בכל התקופות עמדה דמותו של האדם במרכז התימטיקה האמנותית . בתקופות רבות , כמו בשלבים מסוימים בימי הביניים , היתה הדמות האנושית למעשה הנושא הבלעדי של העיצוב האמנותי . בתקופות אחרות איבדה אמנם דמות זו את מעמדה הבלעדי ונצטרפו אליה נושאים אחרים ( כגון הנוף או הדומם , ( אך גם בתקופות אלה נשארה היא מן הנושאים המרכזיים של היצירה האמנותית . תפקידם של הפסיכולוגים והפילוסופים הוא לפענח את הסיבות , שבגללן נמשכו האמנים של התקופות השונות דווקא לעיצוב צורתו של האדם . אנחנו לא נעסוק בשאלה גדולה זו ונצטמצם בעיונים היסטוריים אחדים . שאלתנו היא : כיצד הופיעה ונתגלמה דמותו של האדם באמנות של אירופה ? מה היו היסודות הקבועים בעיצובו של נושא זה ומה היו תולדותיו וחמודותיו ? מובן מאליו כי איננו יכולים למצות את שפע העניינים העולה בהקשרן של שאלות אלה ' בפרקים הבאים נסתפק אפוא בדיון בכמה גילומים מובהקים וטיפוסיים של דמות זו , הלקוחים מן התקופות השונות של תולדות האמנות האירופית . אך לפני שאנו פונים אל ההיסטוריה ומנסים להעלות מנבכיה את בבואותיו של האדם , בבואות המעוצבות באבן ובצבע , עלינו להקדים ולשאול שאלות אחדות בעלות אופי עיוני כללי . יהיה אולי בשאלות אלה כדי להגדיר את נקודת המוצא של הפרקים הבאים . האדם , גופו ומראה פניו , הפרופורציות שלו ותנועותיו — כל אלה הם חלק מן הטבע , הם מצויים ומגובשים במציאות לפני כל עיצוב אמנותי . אם נסתכל באדם כיצור טבעי , הרי אין להניח כי חלו בו שינויים ניכרים באלפי השנים האחרונות . כמו רוב חלקי הטבע גם האדם היה בתקופה קצרה זו ( קצרה מבחינת משך קיומו של הטבע ) יצור יציב . אך אם נתבונן בבבואותיו של האדם באמנות של תקופה זו , לא נמצא הרבה מאותה יציבות . בתיאורים האמנותיים רבים השינויים , והתמורות הן עמוקות ביותר . המרחק בין פסל מצרי ( לוח ( 1 ופסל יווני קלסי ( לוח , ( 2 המתארים שניהם אדם העומד עמידה יציבה וזקופה ,

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר