לתולדות המחקר של הלשון הפיגורטיבית ביצירתו של גנסין

עמוד:10

לתולדות המחקר של הלשון הפיגורטיבית ביצירתו של גנסין נוכחותה של לשון פיגורטיבית ביצירת פרוזה גרמה מבוכה לא קטנה למבקרים בני זמנו של גנסין , ואפילו לשוחרי המודרניזם מביניהם . האפש רות לבדוק את תיפקודה של הלשון הפיגורטיבית כמערכת הבונה את משמעותה של יצירת פרוזה היתה רעיון זר לנורמות הז'אנריות המרכזיות ששלטו בספרות העברית בראשית המאה . תשומת הלב להיבט זה ביצירתו של גנסין התעוררה כאילו בעל כורחם של המבקרים , והיא לוותה במאמצי לגיטימציה יוצאי דופן ובאי הבנות בולטות . מאלפת תגובתו המוקדמת של פרישמן לסיפורי "צללי החיים / ' ובמיוחד לתמונת הפתיחה של "מעשה באותלו . " הוא כותב : 'המחבר לא היטיב לעשות בתמונת ההקדמה לסיפור זה . ללא צורך כלל הוא יוצא עמנו באניה על פני הנהר ומתחיל ברמזים עד שיבוא הגיבור לספר את סיפורו . יתר זה באמת כנטול' ( פרישמן . ( 33 : 1904 פרישמן חש בקיומם של "רמזים" בקטע הפתיחה , אבל הוא אינו מנסה לפענח אותם . האפשרות שהטקםטורה הסגנונית של הפתיחה ל"מעשה באותלו" מחייבת קריאה שונה , שלפיה לפנינו אקספוזיציה סימבולית המרחיבה את היקפו התמאטי של הסיפור , אינה לוחצת עליו , כנראה משום שהסיטואציה אינה אגדית , אלא שומרת על אשליית ממשות בדיונית . לדעת פרישמן סיפורי "צללי החיים" גם אינם ראויים לבירור סגנונם : 'אמנם צריך הייתי לדבר גם על סגנונו של ה' גנסין - ואולם מי זה ישים עתה עוד לב אל שפה ואל סגנון ' ? ( שם . ( פרישמן , שלימים יגיב בהתלהבות דווקא על הסגנון של סיפורי גנסין , איננו מזהה בסיפורי "צללי החיים" תופעות סגנוניות , שלא יוכל להתעלם מהן בסיפורים שמ"הצידה" ואילך . בהם , לדבריו , 'כל שורה ושורה היא חומר או דיבור מתחיל או פואנטה לשיר לירי' . ( 4 : 1913 ) שיוכם של סיפורי גנםין לז'אנר אחר - לשירה ולא לפרוזה - הוא טיעון נפוץ בפי מבקרים בני הדור המנסים להצדיק את הפיגורטיביות בפרוזה , תופעה שנתפסה בתחילה כתרתי דסתרי על רקע הנורמות הז'אנריות המקובלות . למעשה במקרים רבים מאחורי הגדרת יצירתו של גנסין כ"שירית" מובלעת התייחסות ללשונו הפיגורטיבית . רק לאחר מחצית המאה , כשבדיקת סגנון בפרוזה נעשית מקובלת , מופיעות פה ושם הערות המצביעות על נוכחותה של לשון פיגורטיבית בסיפורי "צללי החיים , " בתחילה רק בציטוטים נלהבים , ללא הגדרה מפורשת של התופעה ( זמורה , , ( 29 , 26 : 1946 אחר כך במפורש , כגילוי של 'אמצעי המטאפוריקה / אם כי תוך היצמדות לתפיסת הסיפורים כ'סיפורים ריאליסטיים בכל מתכונתם' שבתוכם משובצים 'סממנים פיוטיים'

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר