יוונים ואנשי מערב אסיה הקטנה

עמוד:268

של מערב אסיה הקטנה , אבל בשלב זה עדיין נשאו את שורשי מוצאם המערבי , ומיזוג זה בין התרבויות היה מסממניה של החברה הביזאנטית בבירה . בראש הרשימה של יוצאי ביזאנטיון בירושלים ניצבות שתי קיסריות — אחת צליינית ואחת יושבת קבע , ושתיהן השאירו את חותמן לדורות . אלו הן הלנה , אמו של הקיסר קונסטנטינוס , שביקרה בירושלים סביב 326 לסה"נ , ואוד 1 קיה , רעייתו של הקיסר תיאודוסיוס השני , שביקרה בעיר בשנת 438 / 9 והתיישבה בה ישיבת קבע לאחר שנפרדה מן הקיסר , בין השנים . 460-443 ביקורה של הלנה הפך למעשה חסידות מופתי בזיכרון הנוצרי לתמיד , כיוון שהיה קשור בגילוי הקבר הקדוש ( ולימים במסורת על גילוי הצלב הקדוש ) ובבנייתה של 'ירושלים החדשה , ' הנוצרית , על חורבותיה של העיר היהודית הישנה . 31 מכאן נרקמו קשרים הדוקים בין המנהיגות הירושלמית — המיוצגת על ידי בישופים של כנסיית ירושלים , היא 'אם הכנסיות' — לבין חצר הקיסר , הפקידות הקיסרית והפקידות הפרובינקיאלית . קשרים מיוחדים אלה קיבלו ביטוי בדרך של תרומה וסיוע לבניין כנסיות ומנזרים ולטיפוח העיר — דגם שהחל בו קונסטנטינוס , בונה כנסיית הקבר המפוארת , כנסיית אלא 1 נה שבהר הזיתים , וכנסיית המולד בבית לחם , הראויה אף היא להיחשב על כנסיות ירושלים . המקרה הבולט האחר הן תרומותיו הגדולות של יוסטיניאנוס לבניין מכלול הכנסייה והמנזר של ה'ניאה' ברובע היהודי , ושל מנזרים אחרים בירושלים וסביבתה , כולל תיקון חומותיה של בית לחם . נדיבות לבו של הקיסר התחזקה , כידוע , לאחר ביקורו של הנזיר סבא הישיש בחצר הקיסר , בשליחות ההנהגה הירושלמית . אנשי מינהל וכספים מטעם הקיסר שהו ללא ספק בירושלים , ולעתים אדריכלים ובנאים ( הוכחה למעורבות של בנאים ביזאנטיים היא בניית הלבנים והמלט בקמרונות כנסיית הניאה . בנייה זו נעשתה בטכניקה שהיתה מקובלת ביותר באסיה הקטנה ובקונסטנטינופוליס , אך כמעט שאינה מצויה באדריכלות המקומית בארץ . ( המקרה הבולט ביותר היא פרשת התיישבותה של הקיסרית אודוקיה בירושלים " . מנותקת ממרכז ההשפעה בחצר הקיסר , אבל עדיין נושאת תואר 'אוגוסטה' ועתירת ממון רב והשפעה , תרמה הקיסרית ממון ויוקרה וייסדה מוסדות רבים בעיר ובסביבתה . פעולותיה מצאו ביטוי בדאגה לביטחון העיר , על ידי חידוש החומה סביב הר ציון והשילוח ; בבנייה דתית , כגון ייסוד כנסיית סטפאנוס הקדוש ; ובבנייה למטרות סעד — הגר 1 ק 1 _מיון ( מושב הזקנים ) שבו היה המרטיריון של גיאורגיוס הקדוש . לא ידוע היכן השתכנה אודוקיה בירושלים . מן הביוגראפיה של בר צומא אנו למדים שהיה לה ארמון בבית לחם , אבל אין ספק שעיקר זמנה עבר עליה בעיר הקודש עצמה . אין ספק כי יחד עם הקיסרית התיישבו בירושלים בני לוויה ונושאי תפקידים , ואלה התחברו עם בני מוצאם האתני , ולא פחות מכך עם בני מעמדם החברתי שישבו בעיר מימים ימימה . אודוקיה עצמה , למשל , למרות מוצאה האתונאי , מצאה לה , כאשר ביקרה בירושלים לראשונה , מארחת ובת לווייה בדמות הנזירה הלטינית מלאניה 'הצעירה , ' אשה מן המעמד האצילי . 31 אוסביוס , חיי קונסטנטינוס , 46-41 , 111 , בייחוד פרל ן 43 ( עמ' !( 97-95 הנט , צליינות , עמ' . 49-28 32 קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , 73 ( עמ' ;( 17 פר 1 קופיוס , על הבניינים , 73 , 6 , v ( עמ' . ( 177 על שרידי הניאה : אביגד , העיר העליונה , עמ' . 246-229 ננ ; 1982 , pp . 112-224 Imperial Dominion in Late Antiquity , Berkeley K . G . Holum , Theodosian Empresses , Women and הקנט , צליינות , עמ' " . 248-221 חיי מלאניה ( מהדורת גורסה 59-58 , ( ( עמ' . ( 246 240

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר