הצהרת יוליאנוס והדיה

עמוד:245

באיגרת שנשתמרה בשלמותה פונה יוליאנוס 'אל קהל היהודים , ' מודיע על ביטול מסים שהוטלו שלא כדין על היהודים ומזהיר כי ייפרע מן האנשים שפגעו והציקו ליהודים למעלה מן המידה שגזר _קונסטנטיוס . והרי תרגומה של האיגרת במלואה "; יוליאנוס אל קהל היהודים \ קשה הרבה מסבלות עול השעבוד שהוטלו עליכם בימים עברו , הרי הוא זה שכפופים הייתם לגזירות של מסים שלא נתפרסמו ברבים ונאלצתם לשלם לקופת האוצר סכומים עצומים של ממון . התשלומין הללו , רבים מהם ראיתי במו עיני , ולמעלה מזה — הכרתי לדעת על ידי שמצאתי את רשימותיהם שמורות לרעתכם . ולא עוד , אלא שמנעתי גזירתם של מסים שעמדו להיות מוטלים עליכם , והשתדלתי בכך לעכב רשעות מחפירה זו ושילחתי באש את הרשימות המונחות במשרדי , כדי שלא יוכל ארם להרשיע כנגדכם במעשה תועבה זה . המעשים הללו , יותר ממה שנגרמו על ידי קונסטנטיוס אחי , זכרו לכבוד , אשמים בהם אותם בריות , שסמוכים היו על שולחנו , ברברים בדעתם ובנפשם , חסרי אלוה . במו ידי תפסתי את הבריות הללו והטלתים אל הבור והרגתים , שלא יישאר בתוכנו זכר לרשעתם . ולפי שרוצה אני ברוב הצלחתכם , לפיכך גם הפצרתי באחי יולוס , הפטריארך המכובד ביותר , שיעכב את דמי השליחות , שלא יוכל אדם מעתה לקפח בהמוניכם , על ידי גביית מסים מעין אלו , כדי שתהיו שרויים בשלווה בימי מלכותי בכל מקום ומקום , ומתענגים על רוב שלום — יהא בידכם להגדיל את תפילותיכם על מלכותי , לאלוהים בורא העולם , הגדול מכל , שזיכנו והעטירנו בימינו התמה . מדרך העולם , כל מי שלבו נטרף מדאגה , דעתו מוסחת מלפרוש כפיו בתפילה בביטחון ובאמונה . ואילו אותם אנשים הפטורים מדאגה לכל דבר הדין נותן שיהיו שמחים בלב שלם ויתחננו לנאלוהים ] הגדול , שבידו להיישיר את מלכותי ולהובילה אל תכלית הנעלה , כאשר רציתי . זאת שומה עליכם לעשות , למען אקים בעמל ידי , בהשלימי לטובה את מלחמתי בפרסים , את העיר ירושלם ° הקדושה , שזה שנים רבות נכספתם לראותה בנויה על תלה , ואושיבנה ואתן בה , יחד עמכם , כבוד לאלוהים הגדול מכל . הקיסר ביקש לקשור את ניצחונו עם חנוכת המקדש , שכן הבית בירושלים היה אמור להיבנות כמזכרת תודה לאל המושיע . הסיבות למעשיו של יוליאנוס הן מורכבות . בוודאי שימשו תפיסתו ומאבקיו הדתיים גורמים בהחלטתו לבנות את המקדש בירושלים ולחדש בה את עבודת הקורבנות על פי החוקים והנהגים העתיקים . גם רצונו למוטט את הנצרות היה מסד חשוב בהחלטה j הוא ביקש להשמיט מן הנצרות את בסיסה היהודי , את טענתה שהיא , בבחינת 'ישראל האמיתי , ' יורשת היהדות . נדבך חשוב בטענתה זו היתה נבואת ישו כי בבית המקדש 'לא תישאר אבן על אבן' ( מתי כד ; 2 מארקוס יג 12 ועוד , ( אשר נתקיימה , לדעתם , בחורבן הבית . חידושה של ירושלים היהודית ועבודת בית המקדש תחזק את התפיסה הדתית הישנה ותערער את עולמה של הנצרות ואת יומרתה לרשת את היהדות . ועוד קרוב להניח כי יוליאנוס חשב לרכוש את אהדתם של יהודי בבל , או לפחות 29 היו חוקרים שפקפקו באותנטיות של האיגרת , אך ראה ! מ' הק ' , המזויפת היא הצהרת יוליאנוס , ' יבנה , ב ( ת"ש , ( _עמ'קיח-קיט ; י' לוי ' , יוליאנוס קיסר ובנין הבית , ' ציון , ו ( תש"א , ( עמ' 32-1 ( נדפס גם בקובץ מחקריו : עולמות נפגשים , ירושלים תש"ך , עמ' _nriK . ( 254-221 מחקרים אלו שוב אין מקום לפקפוקים , ויש לקבל את האיגרת כתעודה מהימנה , שיצאה מעטו ומלישכתו של הקיסר . מספרה של האיגרת במהדורת רייט , איגרת מס' ° . 51 השם מופיע במקור בצורתו העברית : ? " ' . lepouaaX . f _m ראה במיוחד : לוי ( לעיל , הערה . ( 29

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר