כנסיית הנימולים עד מרד בר בוכבא — קהילה והנהגה

עמוד:91

באביב שנת , 130 בשעת ביקורו של הקיסר הדריאנוס בפרובינקיה יודיאה , נפלה ההחלטה לייסד על חורבות ירושלים קולוניה רומית בשם איליה קפיטולינה . כשלעצמה , אולי לא היה בהחלטה זו גופה משום צעד עוין כלפי היהודים , אך ההנחיות שנתלוו להחלטה בדבר מתן _ציביון אלילי לעיר ( לפי ההיסטוריון הרומי קאסיוס ךיו ) ובניית מקדש ליופיטר בהר הבית היו צעד מרחיק לכת כנגדם , במיוחד באווירה רוויית המתח , ששררה אז בפרובינקיה . בין אם בשל מימושה של החלטה זו , שלגבי מימושה בימי הדריינוס לא נתגלו כל שרידים ארכיטקטוניים של ממש , בין אם בעטיה של סיבה חמורה בהרבה ממנה , הגזירה על המילה , כמוסכם כיום על דעת רבים , פרץ מרד . " כאן המקום לציין כי משלל העיונים החדשים בתולדות מרד זה ובתוצאותיו נעדר העיון בקורותיה של כנסיית ירושלים , אף שלתוצאות המיידיות של דיכוי המרד נודעה השלכה מרחיקת לכת על דמותה של כנסייה זו " . על פי עדותו של אריסטון מפחל היתה תגובתו הישירה של הדריאנוס למרד 'צו' בדבר גירוש היהודים מן העיר — גירוש שלפי דברי אריסטון ואוסביוס חל על כל מי שעשויים היו להיחשב כיהודים בשל היותם נימולים , היינו , גם על הנצרנים . עם זאת , תיאורו ההיסטוריוגראפי הפשטני של אוסביוס על 'חילופי התקופות' בכנסיית ירושלים בימי הדריאנוס , על יציאתם על פי צו של בני כנסיית ה'נימולים , ' מחד גיסא , ואת ייסודה המיידי של כנסיית היגויים' תחתיה , מאידך גיסא , הוא מיכאני ומלאכותי בעת ובעונה אחת ומתעלם מן המציאות האנושית המורכבת המאפיינת תהליך כזה . עקירתה של קהילה שלמה או חל ק ניכר ממנה בנסיבות המתוארות הותירה אחריה חלל , שמילויו ודאי לא היה כה פשוט ומיידי . אף אם נקבל את עדותו של אוסביוס כפשוטה כי קהל נוצרי ירושלים עד המרד הכיל גם נוכרים , עדיין עלינו לזכור כי נוכרים אלו חסו תחת צלה וקיבלו את מרותה של הנהגה יהודית נוצרית . קאסיוס דיו מציין כי עצם ייסודה של העיר האלילית , ובמרכזה מקדש אלילי בהר הבית , היה כרוך גם בשינוי הרכב האוכלוסין בה ועקב כך פרץ המרד . מקורות נוצריים כהיירונימוס _" , שהיו נאמנים לראייה שונה של המאורעות , טענו שחילופי האוכלוסין אירעו בעקבות המרד ; ובמאה הו' 138 לא כאן המקום לדון בפרוטרוט במרד בר כוכבא ובסיבותיו . לסקירה בהירה וממצה של תולדות המחקר על שלביו השונים ראה : Scholarship ' , JJS , 36 ( 1985 ) , pp . 33-60 'The Revolt of Bar Kokhba : Ideology and Modern B . Isaac & A . Oppenheimer , 139 ראה גם דעתו של ד' גולן , בנספח א לתרגומו ופירושו ל'חיי הדריאנוס' שב'היסטוריה אוגוסטה / ירושלים [ בלא ציון תאריך , [ עמ' 76 ואילך , כי החלטת הדריאנוס לייסד את העיר האלילית איליה קפיטולינה , שקדמה כאמור למרד , כוונה לא רק נגד היהודים , אלא גם נגד הנוצרים . אכזבתו מנסיונותיו להתקרבות מימסדית אל הנוצרים ומן האפולוגטיקנים הנוצרים , כקוודראטוס ואריסטידס , לאחר שנת — 124 השנה שבה נתן את הצו המפורסם למינוקיוס פונדנוס , נציב אסיה — הביאה אותו לשנות יחסו אל הנוצרים . 4-3 , 6 , iv 140 ( עמ' . ( 308-306 על אריסטון מפחל , שפעל סביב שנת , 140 ראה בקצרה : קוסטן ( לעיל , הערה , 1 , ( 63 עמ' . 195 אמנם יש מטילים ספק בקיומו של חיבור היסטורי או אפולוגטי מפרי עטו ; ראה בקצרה : שירר , א , עמ' . 39-37 גירוש היהודים מירושלים על ידי הדריאנוס נזכר גם בחיבור אנונימי קדום מן המחצית השנייה של המאה הב , ' 'הדיאלוג של _טימותיאוס ועקילס . ' פרסום חיבור זה ראה . 1898 Zacchaeus , and of Timothy and Aquila , Oxford Conybeare , The Dialogues of Athanasius and f . c . ( ושם , עמ' , 91 עניין הגירוש מירושלים . ( לדיון מפורט על חיבור זה ראה מה שכתבתי הפולמוס , חל ק ההערות , פרק א , הערה 141 . 116 קאסיוס דיו , ; 2 , 12 , lxix לטקסט ראה : שטרן , יהודים ויהדות , ב , עמ' 142 . 407 , 393 היירונימוס בפירושו לירמיהו לא יח ( מהדורת ( Reiter [ CCSL , 74 ] , Turnholt 1960 , p . 307 s .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר