כנסיית הנימולים עד מרד בר בוכבא — קהילה והנהגה

עמוד:87

הבישופות השושלתית בכנסיית ירושלים . יורשו , יוסטוס , תואר בידי אוסביוס כ'יהודי , אחד מן האלפים הרבים מקרב הנימולים שהאמינו בישו " , ' היינו , דמות מן השורה . אולם , למן יוסטוס ועד למרד בר כוכבא , ואף מעבר לכך , כל מה שנותר בידנו מתולדותיה של הכנסייה הירושלמית אינו אלא רשימת בישופיה . רשימת _בישופי ירושלים עד למרד בר כוכבא בשני מקומות ב'היסטוריה' מסר אוסביוס על קיומה של רשימת בישופים מקומית בעלת שני חלקים , תואמים במניין הרשומים בהם , חמישה עשר בכל חלק " . בחלקה הראשון נמצאו שמותיהם של מי שכיהנו בראשות הכנסייה למן יעקב אחי ישו ועד ליהודה בימי המרד , כולם בישופים 'מקרב הנימולים , ' היינו : יהודים נוצרים . בחלקה השני נמנו שמותיהם של חמישה עשר אחרים , למן מארקוס , הראשון בכהונה זו לאחר המרד , ועד לנרקיסוס , שנתמנה במהלך שנות השמונים , כולם בישופים מקרב הנוכרים . ההתאמה המספרית בין שני חלקי הרשימה , שהושגה באמצעות הכפלתם של כמה מן השמות בחלקה השני , וחתימתה בימי נרקיסוס דווקא ( עליו ידובר להלן בהרחבה , ( עוררו זה מכבר את ההנחה , כי היוזמה לגיבושה של רשימה זו יצאה מכישוף זה או מחוגים מקורבים לו . פירושים שונים הוענקו למשמעות הסימטריה שבין שני חלקי הרשימה , לצורך בה ולעיתוי גיבושה . אולם , בניגוד לאמור עד כה , ספק אם לפנינו אכן שני חלקים של רשימה אחת . שכן אוסביוס , שנטה לחשוף את מקורותיו , תיאר את מקורה של רשימת הבישופים הנוכרים _כ'רשימת שלשלת ( ירושת הנהגה ) מקומית , ' כינוי לתיעוד רשמי מקומי . אך כנגדה , לוקטה על ידיו , לדבריו , רשימת הבישופים מבין ה'נימולים' 'מתעודות שונות . ' י" סתם ולא פירש . במקום אחר כתב כי שמותיהם של הבישופים היהודים 'זכורים לאלה המתגוררים בעיר " , ' והכוונה , כמדומה , למסורת שבעל פה . לפיכך לא יהא זה רחוק לשער שהדיון על חלקו של נרקיסוס בגיבושה של הרשימה כולה הולם יותר את מה שקרוי 'חלקה השני . ' אין בכך כדי לקבוע כי רשימת הבישופים היהודים נוצרים נשתכחה , אולם נראה שמקומה הסגולי בהיסטוריה הכנסייתית הרשמית המקומית הועם . כפי שניווכח להלן , היתה זו תוצאה ישירה מיצירתו של דימוי חדש לכנסיית ירושלים בימי נרקיסוס בשלהי המאה הב . ' נעיין תחילה ברשימת הבישופים מן ה'נימולים . ' 118 אוסביוס , 35 , 111 , he ( עמ' : ( 274 רופינוס בתרגומו ( שם , עמ' ( 275 התעלם מהזכרת האלפים . 119 אוסביוס , 4-1 , iv , he ( עמ' : ( 305-304 רשימת הבישופים מן הנימולים ; שם , : ( 454 _'DV ) 12 , V רשימת הבישופים מן הנוכרים . מקבילתה הקרובה של רשימה זו , בנוסחה הארמנית של הכרוניקון קאנון של אוסביוס , מהדורת קרסט ( לעיל , הערה , ( 87 עמ' , 219 ושם ללא ציונים כרונולוגיים כלשהם . אולם בתרגומו של היירונימוס כבר נוספו ציונים כרונולוגיים וכמותם ראה גם אצל אפיפאניוס _, פנאריון , 20 , lxvi ( מהדורת הול דומר , עמ' 120 . ( 54 ראה למשל Lists — 11 ' , j , ts 1 ( 1900 ) , pp . 529-533 c . H . Turner , 'The Early Episcopal . ( ושם ספרות קודמת ;( וכן ראה inthe FirstTwo Centuriesofthe Church , London pp . 286-288 ; A . Ehrhardt , 771 e / 4 po 5 ; o // cSucceM / _on GeschichtedesJudenchristentums _. _Tiibingen 1949 , HJ . Schoeps , Theohgie _und-. 1953 , pp . 35-61 ; וכןגראנט , אוסביוס , עמ' . 51-48 הרשימות השונות ונתוניהן הכרונולוגיים טעונים עדיין בירור יסודי . m ראה לעיל , הערה . 119 0 אוסביוס , ההוכחה האוונגלית , 5 , 111 ( עמ' : ( 131 השווה : אוסביוס , תיאופאניה _, 4 s , v ( עמ' . ( 331 אמנם נאמר שם בראש הפיסקה כי 'ההיסטוריה , _'rfiDDD אולם בהמשך ציין אוסביוס במפורש כי שמות הבישופים זכורים בזכרונם של יושבי המקום .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר