העלייה לרגל לירושלים לאחר מלחמת בר כוכבא

עמוד:32

לפדותן בגבולין . אמר לון חד סבא אבוכון 106 לא הוון עבדין כן אלא מפקרן חוץ לחומ' ופודין אותן שם ... רבי פינחס מסאב לה ופדי לון . הסוגיה דנה בדרך לפדות פירות מעשר שני בירושלים . בניסוחה בגוף הירושלמי איננה ברורה כל צורכה ; המפרשים התקשו בפירושה ולפיכך פירשו כמה מלים שלא כפירושן הרגיל . המעשה נהיר רק בנוסחתו של ר"ש סיריליאו _, 107 המשמיט את המלה 'בגבולין' ובמקום 'מפקרן' גורס 'מפרישין . ' לפי זה המעשה היה לערך כך : החכמים שהו בירושלים . נזדמנו להם פירות מעשר שני וביקשו לפדותם ולאכלם ; והרי לאחר החורבן אסור לאכול פירות מעשר שני בירושלים . אמר להם הזקן שאבותיהם לא הורו לעצמם היתר לפדות בעיר , אלא היו מפרישים את המעשר השני מחוץ לעיר ופודים אותו שם . אולם , גם אם הפירוש ההלכתי לפי הנוסח בכ"י ליידן וכ"י רומא איננו ברור , הרי לענייננו כאן אין זה מעלה או מוריד . לפנינו עדות על שלושה מגדולי האמוראים בדור הראשון — רבי חנינא , ראש הסנהדרין בציפורי ; רבי יהושע בן לוי , ראשון לחכמי הדרום וראש בית המדרש של חכמי הדרום ; ורבי יונתן , אף הוא מראשי המדברים בדור זה — העולים יחד לירושלים , וזקן אחד מוסר להם על מנהג אבותיהם כפירות מעשר שני בירושלים . מצויות בספרות כמה עדויות על פגישתם של רבי חנינא ורבי יהושע בן לוי , כגון הליכתם המשותפת אל השלטונות בקיסריה , ועוד : כשרבי יהושע בן לוי חזר משליחותו לרומא יצא לקראתו רבי חנינא בעכו . 109 רבי יונתן היה מן החוג הקרוב ביותר לרבי חנינא , ומציגו אף את רבי חנינא ורבי יונתן עולים לחמת גדר ואומרים -.נמתין עד שיבואו זקני הדרום לכאן . הפעם היחידה שמצינו את שלושת החכמים הללו יחד היא בעלייה לרגל לירושלים . מקור זה מלמדנו גם על ביקורו בירושלים של רבי פינחס , בן הדור הרביעי חמישי לאמוראי ארץ ישראל , שהיה נוהג תחילה לטמא את הפירות , כדי שיוכל לפדותם גם בירושלים ; שכן מותר לפדות פירות מעשר שני טמאים אפילו בירושלים " . רבי פינחס לא היה תושב העיר אלא בן הגליל , ומצאנוהו נושא ונותן עם חכמי הגליל ; " ועל כל פנים , גם אחיו ישב בציפורי או בסיכנין . " המסורת על דרכו בפדיון פירות מעשר שני בירושלים מעידה על עלייתו לרגל לירושלים . עדות נוספת על עלייתו של רבי יונתן מצויה במדרשי האגדה : י" ר' יונתן סלק למיצלייה לירושלם . עבר בהן פלאטנוס " וחמתיה חד שמריי . אמר ליה : להן את אזיל ? 106 בכ " י רומי . _אהבתכון . תרגום המשפט הארמי : אמר להם זקן אחד : אבותיכם לא היו עושים כן ... מטמא אותן ופודן . 107 מהדורת ירושלים תשי"ד , מט ע"א-ע"ב . 108 ירושלמי , ברכות ה א , ט ע"א . 10 » בראשית רבה עח ( מהדורת תיאודור אלבק , עמ' 110 . ( 923 ירושלמי , עירובין ו ד , כג ע"ג . 111 ראה הסוגיה בבבלי , מכות יט ע"ב ועוד . 2 בירושלמי , יומא ג ז , מ ע"ד מסופר שאסי ( רופא ) אחד בציפורי בקש למסור את סוד השם המפורש לרבי פינחס . ברות רבה , סוף פ"ה : רבי יהודה נשיאה שואל את רבי פנחס . נ ראה בראשית רבה ו ( עמ' ;( 48 מדרש שמואל ט . 4 בראשית רבה לב ( עמ' ;( 296 דברים רבה ג ו ; שיר השירים רבה ד ד . 5 בדברים רבה : 'ניפולין של כותים , ' והיא ניאפוליס שכם , כחילוף במעשה של רבי ישמעאל ברבי יוסי לעיל .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר