ו. ירושלים — מרכז העולם ובימת מאורעות אחרית הימים

עמוד:252

ו . ירושלים — מרכז העולם ובימת מאורעות אחרית הימים שני ביטויים מובהקים למרכזיותה של ירושלים _בספיריטואליות הנוצרית בתקופה הצלבנית הם ראייתה כמרכז הגיאוגראפי של העולם ומקומה בעתיד כמרכז האירועים של אחרית הימים , קץ ההיסטוריה . בשני התחומים האלה גם יחד ינקה הנצרות משורשים יהודיים ; ולא מן המקרא בלבד אלא גם מן המדרש והאגדה מימי בית שני והתקופה הרומית הכיזאנטית . ועוד : אף על פי ששני המוטיבים רווחו כבר בימי הביניים המוקדמים , תפוצתם עלתה בתקופה שלאחר כיבוש ירושלים בידי הצלבנים . ירושלים — מרכז העולם הרעיון כי ירושלים היא מרכז העולם שאוב מן המקרא ( יחזקאל לח יב ; תהלים עד יבא ובעיקר מפרשנות המדרש לפסוק האמור בספר יחזקאל : ארץ ישראל באמצעיתו של עולם , וירושלים באמצעיתה של ארץ ישראל , ובית המקדש באמצע ירושלים , וההיכל באמצע בית המקדש , והארו ן באמצע ההיכל , ואבן שתיה לפני הארון שממנה נשתת העולם '\ ככר במאה הב' מופיעה ירושלים כמרכז העולם בתפיסה הנוצרית . לדברי ויקטורינוס מפטאו , ( Victorinus de Pettau ) 'המקום שהכל חושבים אותו למרכז עולם ( medium orbe ) הוא הגולגותא 227 . ' קירילוס , פטריארך ירושלים , ( 348-347 ) מתאר את הגולגותא כ'טבור העולם , ' על יסוד הכתוב 'אלהים מלכי מקדם פעל ישועות בקרב הארץ' ( תהלים עד יב * . ( היירונימוס מקשר את הכתובים 'כה אמר אדני ה' זאת ירושלים בתוך הגוים שמתיה וסביבותיה ארצות' ( יחזקאל ה ה _< וכמו כן 'ישבי על טבור הארץ' ( שם לח יב ) עם הפסוק האמור בתהלים ; על פי דעתו מעיד הנביא שירושלים שוכנת במרכז העולם , ( medium mundi ) שהרי הוא מורה שהיא 'טבור הארץ' ; ( umbilicus terrae ) בה פועל האלוהים ישועות 'בקרב הארץ' . ( in medium terrae ) אף על פיכן , ירושלים איננה מופיעה במרכז בשתי מפות העולם ששירטט , וגם מרכזה של ירושלים אינו נזכר במפותיו ואף לא בכתביו — במפות מסומנת העיר על ידי שני מעגלים חד מרכזיים , בלי סימון המרכז " ' . כבר במאות הראשונות לקיומה אימצה הנצרות , אפוא , את תמונת העולם המקראית היהודית , שבה עומדת ירושלים במרכז ; ואילו את מרכזה של ירושלים העבירה הנצרות מהמקדש המקראי היהודי שבהר הבית אל מקדשה 226 מדרש תנחומא , מהדורת כובר , וילנא תרמ"ה , ויקרא , עמ' . 78 וראה גם.- ל' גינצבורג , אגדות היהודים , מהדורה עברית , א , רמת גן תשכ"ו , עמי , 138-137 הערה 39 ( ושם הפניות למקורות יהודיים מימי בית שני ; Sanctorum , Jerusalem 1935 , p . 624 Cyrillus . in D . Baldi , Enchiridion Locorum _* Victorinus _Petavionesis , PL , 5 , col . 294 22 . ( וראה שם , הערה , 2 בענין הגולגותא כמרכז העולם . . 1964 . pp . 55-56 Libri X 1 v , ed . f . Glorie . cmsl , lxxv , Tumhoit Hieronymus , Commentariorum in Hiczechiclem 9 על מפותיו של היירונימוס ראה : י' שטנר , 'המפות להירונימוס , ' ידיעות החברה לידיעת ארץ ישראל , ( 1968 ) עמ' . 66 יש לציין כי איזידור מסביליה אמנם איננו מאתר את ירושלים במרכז העולם , אך הוא קובע אותה כמרכז יהודה והטבור שלה . ראה : 1957 , 1 . xiv , 111 , 21 siveoriginum , libri XX , ed . VJ . M . Lindsay , Oxford Isidorus Hispalensis ... Etymologiarum

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר