עלייתו של ר' יהודה הלוי לארץ־ישראל: במראה ובחידות

עמוד:35

העלייה המקוצר של התקופה הצלבנית . מראשית המאה השלוש עשרה ( לאחר צלאח אלדין ) בידינו עדותו של ר' שמואל בן שמשץ , בן חבורתו של ר' יהונתן הכוהן מלוניל , מגדולי חכמי פרובנס ומן העומדים בראש העלייה הגדולה של רבני 'צרפת ואנגליטירא . ' בדבריו נזכרת תפילה בהר הזיתים : 'והלכנו משם להר הזיתים ... ושם התפללנו ... והוא אחד מעשר מסעות שנסעה שכינה ממקומה . והישמעאלים מכבדין אותו המקום ואין בו רק היסוד לבד , ומקום אשר היה שם הארון עדיין קיים . ' גם הרמבץ , אשר הגיע לארץ במחצית השנייה של המאה , כותב לבנו שעלה להר הזיתים המכוון כנגד הר הבית 'הסמוך לו אין ביניהם אלא עמק יהושפט ' . ' אולם עדויות אלה , שנכתבו תחת שלטון האסלאם בירושלים , מאוחרות הן , ורק נוכל לשער כי כך היו פני הדברים גם במאה השתים עשרה . מסעו של העולה התחיל והסתיים בעכו , אכסנייתם של עולי הרגל , את הר הבית יכול היה עולה הרגל לראות מעל הר הזיתים , שם עמדה כנסיית העלייה המפורסמת , מקום האבן הגדולה , שלפי מסורת אחת ארון הקודש נגנז תחתיה ' . כאשר הלוי מבקש בשיר 'נטה בי אלי צוען 0 / י ללכת בעקבות מסעות ארק הברית וללחך את עפר קברו , הוא מתכוון כנראה לאבן הגדולה הזאת , שנקראת אבן מעמד השכינה . שם נתעכבה השכינה לפי המסורת התעכבות אחרונה לפני שנסתלקה מירושלים עם חורבנה , ואליה היא עתידה לשוב . לפי אגדה אחת שנשתמרה בקרב חסידי אשכנז , לו היו שלוש מאות כוהנים עומדים בהר הזיתים ואומרים ברכת כוהנים היה המשיח בא . י י אפשר שזאת הייתה גם התמונה שעמדה לנגד עיני המשורר כאשר כתב כמה חודשים לפני שהגיע לארץ ישראל את איגרתו המליצית אל נגיד יהודי מצרים שישב בקהיר , שמואל בן חנניה . החלק הנוגע ישירות לעלייה מתוך האיגרת נתגלה לאחרונה בדף אחד של כתב יד מאוסף פירקוביץ אשר בפטרבורג , ואנו מפרסמים אותו כאן לראשונה . המשורר היה מלא התפעלות ממראה עיניו וממה ששמע על המקומות שנעשו בהם נסים לישראל במדבר ובמצרים . הוא ביקר כנראה בין השאר גם בבית הכנסת בךמוה , מקום שלפי המסורת התפלל בו משה רבנו לפני שנפגש עם פרעה . בית הכנסת הסמוך לקהיר היה לאתר קדוש , מקום עלייה לרגל . י אבל גם במצרים בכל אתר ואתר שביקר בו ראה הלוי את היהודים ( מהדורת י' שילת , ( ירושלים תשנ"ה , עמי רכה-רל . הרמבים הזכיר את קשיי הדרך בץ עכו לירושלים : 'יצאנו מעכו לעלות לירושלם תחת סכנה / וכן באיגרתו לר' יפת הז יץ ; 'ולכתנו יחד כמדברים וביערות אחרי ה' לא . ? TV f K 7 ראו : מכתב מרבי שמואל ב ר שמשון על פי כ י פארמא ( מהדורת ש' שולץ , ( וץ , 1929 עמ' ; 6 י' פראוור , ' תיאורי מסע עבריים באו ץ ישראל בתקופה הצלבנית : ב . המאה הי"ג , " קתדרה , , ( 1986 ) 41 עמ' 8 . 6 « ראו ב'ז קדר , יהודי ירושלים 1247- 1187 וחלקו של הרמבץ בשיקום קהילתם , ' הנ ל ( עורף , פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים , ירושלים תשל'ט , עמ' 13 « ( נספח : איגרת הרמבץ לבנו — ירושלים 9 . ( 1267 ראו : איכה רבה , פתיחתא כה ( מהדורת ש' בובו , 0 וילנה תו נ ט , דף טו ; מ' גיל , ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הראשונה , ( 1099-654 ) ב , תל אביב תשמ ג , עמ' . 6 0 ו ראו בתולת בת יהודה ( לעיל , הערה , ( 2 עמ' 11 . 92-91 ראו : רבי אלעזר מוורמייזה , פירוש הרוקח על התורה ( מהדורת שייח קניבסקי , ( בני ברק תש"ם , ב , עמ' קנו ( שמ ' כט , כט ;( י' , / 7 'פירוש התורה לר' אלעזר מגרמיזא , ' קרית ספר , נט ( תשמ-ד , ( עמ' 12 . 644 ראו א' שטראוס , תולדות היהודים במצרים וסוריה תחת שלטון הממלוכים , ירושלים תש ד , א , עמ' . 246-245 אולי ביקר שם הלוי בימים ז-ח באדר . 1141

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר