שכונת הבוכארים 'רחובות' — שכונה מתוכננת, שכונת עדה

עמוד:248

שכונת הבוכארים 'רחובות' — שכונה מתוכננת , שכונת עדה התפתחות הבנייה של שכונות חדשות , גדולות וחשובות , בירושלים , בראשית שנות ה , 90 מוצאת את ביטויה גם בהקמת השכונה המפוארת של אותם הימים — השכונה הבוכארית . תחילתה של שכונת הבוכארים אינה בהנחת אבךהפינה על חלקת אדמה בצפון מערב ירושלים , אלא ברעיון שנולד עוד בבוכארה . בשלהי המאה ה 8 ו הגיע לבוכארה שליח הספרדים מירושלים , הרב יוסף ממאן , והוא מצא את יהודי בוכארה במצב של היטמעות והתרחקות מהיהדות . במשך שהותו שם הצליח להרביץ בהם תורה וציונות , ועודד אותם לעלות לארץ ישראל ולהשתקע בה 1 . 2 כבר בראשית המחצית השנייה של המאה ה 9 ו החלו עולים לירושלים כמה 'חובבי ציון' מארץ זו , 'שבה חי אז ישוב יהודי גדול . בחלק גדול מהם נשתרשה אמונה שהם צאצאי עשרת השבטים . ' את הדחף האחרון לעלייתם ארצה נתנה התנהגות השלטונות בבוכארה . 'בבוכרה שלט אז אמיר שרדף את היהודים באכזריות רבה . אף הוכרחו לחבוש כובע מיוחד — גלגול ה"טלאי , " ירושת ימי הביניים . במחצית השניה של המאה ה יט , בעת פלישת גייסות רוסיה לאסיה המרכזית , נכנעה גם מדינת בוכרה לפני צבאותיה . אז הונח ליהודים , והם קיבלו זכויות שוות ככל התושבים . ובסוף המאה ה יט חדרה התנועה הציונית אל יהודי בוכרה . כאלמנט תוסס ופעיל באו במגע מסחרי עם רוסיה בכלל , ועם מוסקבה בפרט , וכ"אימפורט" הביאו מיהודי רוסיה גם את הרעיונות על תחיית העם והחלה עלייה מבוכרה לירושלים . "' גל עלייה מבוכארה הגיע בשנת תרל"ב 872 ) ו , ( והעולים הראשונים השתקעו תחילה בעיר העתיקה . אך העלייה הבוכארית ההמונית לארץ החלה בעיקר בשנות ה . 80 ראשונות עלו שתי קבוצות גדולות , ואחר כך נמשך הזרם בקבוצות קטנות . נראה כי בעיות ביטחוניות וקשיי תחבורה הם שעיכבו את העלייה הבוכארית עד לשלהי המאה ה , 19 ועם שיפורם של אלה באה העלייה הגדולה . העולים חיסלו את עסקיהם ומכרו את רכושם , כך שעם עלייתם היה בידם סכום נכבד שיכלו להשקיעו ולהבטיח לעצמם את הנוחיות שהורגלו לה בארץ מוצאם . בין ראשוני הפעילים בערה זו היו : שלמה מוסיוף , יוסף חוג'אינוב , ישראל חיים חפץ , חיים משיח , פייזין משה ושמעון חכם . אלה היו אחר כך גם ראשי הוועד , שקם עם ייסור חברתם . 2 ' 1 על קשריה של העדה הבוכארית לארץ ישראל ועל פרשת עליית יהודיה לירושלים במאה ה 9 ו עמד לאחרונה מיכאל זאנר . לפי חישוביו חיו בסוף המאה ה 9 ו בבוכארה ב 5 , 000 ו יהודים . אם נקבל את ההערכה כי כ , 500 ו מהם עלו לארץ והשתקעו בה עד מלחמת העולם הראשונה , תהיה משמעות הדבר , כי בעשירית — אחוז ניכר ומשמעותי ביותר — מבני הערה הבוכאריח קמו ועלו לארץ ישראל . מה היו הסיבות העיקריות לעלייה זו ? אין ספק שהדחף העיקרי היה הדחף הדתי ; אך היו גם גורמים אחרים , וזאנר עומר עליהם . שנות התחלת העלייה מבוכארה חופפות את שנות סיפוחה הסופי של אסיה המרכזית לאימפריה הרוסית . יהודי בוכארה קיבלו את הצבא הרוסי שפלש לאסיה המרכזית בסבר פנים יפות , ואף סייעו לו באופן פעיל . מחד גיסא הביא הדבר את האוכלוסיה המוסלמית המקומית לראות ביהודים בני ברית של הפולש הזר , ומאידך גיסא הביא עמו הפולש הרוסי עצמו מהמטרופולין את מושגיו השליליים על היהודים , ואף החל מגביל אותם . 24 וראה בעניין זה : יערי , יהודי בוכארה , עמי ; 5-1 בן יעקב , בוכארה בירושלים , עמי 05 ו ; 108- פירסט , ירושלים החדשה , עמי 11 ו , 112— והמקורות המעויינים אצלם . . 25 שפירא , ירושלים מחוץ לחומה , עמי . 26 . 70-49 פירסט , ירושלים החדשה , עמי 1112 וראה גם : גליס , שבונות , עמי קיט-קכא ; יערי , יהודי בוכארה , עמי . 16-12

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר