'חצר המטרה' — 'חצר־ירמיהו'

עמוד:29

' מערת צדקיהו' בערך מול 'חצר ירמיהו , ' ובינה לבין שער דמשק , מזכירים הנוסעים את המערה הידועה כיום כ'מערת צרקיהר . נוסעים וחוקרים החלו לבקר כאן בעיקר החל בשנות ה . 50 לאחר סיורו השני בעיר מציין רובינסון , בי המערה — שהוא מכנה אותה 'מערת הכותנה' של מוג'יר א דין' — נמצאת מתחת לחומה הצפונית של העיר , ונמשכת כנראה עד הר הבית . המערה נפתחה לזמן מה בימי איברהים פחה . ובר , הקונסול הפרוסי בביירות , נכנס למערה בלווית שני מוסלמים , ולאור נרות הלכו בתוכה כברת דרך . בעבור כמה ימים נחסם פתח המערה בקיר אבן . בהערה מוסיף רובינסון , כי בתחילת 1854 גילה ברקלי , באופן מקרי , כניסה למערה , ובדק אותה . לדברי ברקלי נע רוחב המערה בין 20 ל ם 200-10 יארד , וארכה — בכיוון להר הבית — כ 220 יארד . בנימין השני ( 1847 ) כותב על אודות המערה כך : 'לפאת צפון נמצאת המערה אשר חפרוה במצוות המלך חזקיה ואומרים בי צדקיהו מלך יהודה האחרון רצה להמלט דרך המערה הזאת מידי הכשרים . המערה סמוכה לשער שכם ורחבה כל כך ער אשר יוכל סוס ורוכבו לעבור בה . כן הגידו לי יהודים אחדים . 851 בסקר שלו על ירושלים ( 1864 / 5 ) כותב צ'ארלס ווילסון , כי הידועה ביותר מבין המחצבות העתיקות בעיר היא זו שליד שער דמשק . הכניסה היא דרך פתח קטן , בין ערימות אשפה . . 77 קונדר , עבודת שדה , א , עמי 373 ( נובמבר . . 79 . ( 1873 ליון . ( 1875 ) עמי . 78 . 234 וילנאי , עיר עתיקה , ( 1949 ) עמי . 80 . 135-134 בדקר , ( 1876 ) עמי 239 ( בצילום 'כרטא / עמי . 81 . ( 129 וורן-קונדר , ירושלים , עמי . 82 . 383-380 לנדמןל וכן ווילנאי , עיר עתיקה , ( 1969 ) עמי 33 ו , המסתמך על מוגייר א דין , והנותן נם את תוכנית המערה . . 83 בדקר , ( 1876 ) עמי 239 ( בצילום יכרטאי , עמי . 84 . 029 רובינסון , מחקרים מאוחריס , עמי , 192-191 וראה גם ברטלט , ביקור מהדש , עמי . 162-161 . 89 בנימין השני ( בתוך : יערי , מסעות , עמי . ( 582 מצויה גבעה קטנה ומעוגלת . לידה מערה שהנוצרים מכנים 'מערת ירמיהו , ' והיהודים — ' בית הסקילה . 77 ' ( מסורת עממית בקרב יהודי ירושלים זיהתה בגבעה זו את בית הסקילה הנזכר במשנה ) . ליון 0875 ) מספר , כי על 'חצר ירמיהר שומר דרויש המבקש בקשיש . לידה מספר מצבות של דרוישים . בתוך החצר מבנה קטן ובור . הגבעה שבה חצובה המערב מכוסה קברי מוסלמים . 79 לפי מדריך בדקר ( 1876 ) המקום קדוש למוסלמים , והכניסה חסומה בקיר . השומר מכביד על הרוצים להיכנס . לפני המערה פזורים עמודים עתיקים , ויש שם בור מים גדול . בספר הסיכום של 'קרן החקר הבריטית נאמר : יש מזהים את המקום כמקום הצליבה . במערה גדולה מראים שם את קברי הסולטן איברהים ובהא א דין . מסביב יש עוד קברים . המקום נמצא בידי המוסלמים . במדרון הדרומי יש מערה אך היא סגורה . במדרון הדרומי נערכו חפירות ונתגלו כמה כוכי קבורה . 81 לפי מקורות מוסלמיים היתה כאן זאוויית אל אדהמייה , על שם הסולטן איברהים אלאדהם ( אישיות מוסלמית במאה ה . ( 8 לדברי התושבים המקומיים שימשה המערה למגורי משפחת בדיירי , שתפסה את הבעלות על המקום . עוד מדגישים , כי בית הקברות אל זאהרה משתרע מעל לתקרת המערה , ואילו העמיקו לחפור מתחת לקברים היו חודרים למערה אפשר אפוא לומר , כי כאן נמצאים החיים מתחת למתים .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר