מבוא

עמוד:14

14 אסתר פירק שאב השראה מספרו המדובר של מקס שלר ( 1874 - 1928 Scheler, ) 3 Die Stellung des Menchen im Kosmos ( מקום האדם בקוסמוס ) שהופיע באותה שנה . שלר היה מודאג מכך שהעיסוק הנוכחי בטבע האדם התפצל לריבוי של תחומי חקר בלתי תלויים, באופן כזה שלא השאיר מקום לתפיסה כוללת של מגוון העובדות שהתגלו - מכך שלא נותרה כל דרך להציב אותן במערכת יחסים הדדית כלשהי : "יש לנו אנתרופולוגיה מדעית, פילוסופית ותיאולוגית שאינן יודעות דבר זו אודות זו . לכן לא נותרה לנו כל תפיסה בהירה ועקבית של האדם . הריבוי העולה וגדל של המדעים הייחודיים המעורבים בחקר בני האדם יותר בלבל והעכיר מאשר הנהיר את 4 נושא הדיון לא הייתה הפילוסופיה מושג האדם שאנו מחזיקים" . לשמה, אלא האופן שבו היא ניתנת ליישום כך שנוכל להחזיק בריבוי העובדות הקשורות בקיום האנושי, כתובנה שלמה . הם שאלו : האם יש לנו גישה לעקרונות כלליים ( לאו דווקא מתמטיים ) שיכולים להטיל סדר בריבוי התופעות בתחומים השונים של התרבות ? מתוך הצורך לתת תשובות לשאלה זו, המפגש בדאבוס דחף את הפרויקט הקאנטיאני אל מעבר לגבולותיו, אל העיסוק במטפיזיקה עצמה . האירוע המפגש שנערך בגרנד הוטל בלבדר בדאבוס שבשווייץ היה אחד מאירועי ה- Hochschule , בית ספר גבוה שהוקם ב- 1928 כדי לאפשר גשר תרבותי חוצה ארצות, במיוחד בין צרפת וגרמניה שלאחר המלחמה . אלברט איינשטיין - שדרש שאוויר ההרים המרפא של דאבוס כופה "היגיינה של הדעת" - נשא את הרצאת 3 . הופיע לראשונה תחת הכותרת Die Sonderstellung des Menschen ( מקום האדם בטבע ) ( 1928 Scheler, ) . Cassirer , 1994 : 22 , Op . Cit . 4 . כל התרגומים בספר זה הינם של המחברת אלא אם כן צוין אחרת .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר