מבוא

עמוד:8

8 ענת רובינשטיין העומדת במרכז ספר זה, משכיל יהודי מזרח אירופאי, חזן ומלחין בבית הכנסת של יוצאי ברודי בעיר אודסה, היה אחד ממקדמי רעיונות ההשכלה ויישומם בעולם המוזיקלי של בית הכנסת . עיון בתולדות חייו לצד הגותו ויצירותיו, כפי שהתהוו במרחב המשכילי והתרבותי של אודסה של מפנה המאה, מהווים חלון דרכו ניתן לבחון את התמודדות המשכילים באימפריה הרוסית מול אתגרי המודרנה . במחצית השנייה של המאה ה- 19 נחשבה אודסה לעיר נמל ומסחר תוססת בדרום האימפריה הרוסית לחופו של הים השחור . היא הייתה למרכז עירוני רב-תרבותי ורב-לאומי והתפארה בבתי תיאטרון ואופרה ומרכזי ספרות ורוח . היא נבנתה בסגנון מערב אירופאי עם שדרות רחבות וארכיטקטורה מודרנית, ונחשבה מודרנית ומתקדמת . בקרב היהודים נחשבה אודסה כעיר משכילית וכסמל לחילון ולהתרופפות הקשר למסורת ולממסד הרבני . היא התפרסמה בשלהי המאה ה- 19 כ"עיר חטאים" ( עליה נאמר "שבעה 2 מילין סביב לאודסה בוערת אש הגיהנום" ) . בשנת 1841 נוסד באודסה בית הכנסת של יוצאי ברודי ( עיירה e013 d1 b3 bac2 & lang = HEB - 8722 ; מרדכי זלקין, בעלות השחר : ההשכלה היהודית באימפריה הרוסית במאה התשע-עשרה , מאגנס, ירושלים 2000 ; Eli Lederhendler , " Modernity without Emancipation or Assimilation ? The Case of Russian Jewry," ed . Jonathan Frankel and Steven J . Zipperstein, Assimilation and Community : The Jews in Nineteenth - Century Europe, Eli Lederhendler, The Road to Modern Jewish Politics : ; . 343 – 324 1992, Political Tradition and Political Reconstruction in the Jewish Community of Tsarist Russia ( New York : Oxford University Press , 1989 ) . . ; Jacob S . Raisin, The Haskalah Movement in Russia ( Philadelphia : Jewish Publication Society of America, 1913 ) . Patricia Herlihy, Odessa : AHistory 1794 - 1914 ( Harvard University . 2 Press , 1986 ) ; Steven J . Zipperstein, The Jews of Odessa : ACultural History, 1794 - 1881 ( Stanford University Press, 1985 ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר