מבוא

עמוד:13

מצפן — המצפון והפנטזיה 13 "חולים בשנאה עצמית", "מוזרים", "ביטניקים", "שרלטנים", "בוגדים", "ערבים" — האם היה אכן סיכוי שיזכו לכבוד ולהערכה מצד הציבור הישראלי ? ואם לא זכו, מדוע בכל זאת הרבתה העיתונות לעסוק בהם ? נראה שתנועת מצפן עוררה דאגה בישראל משום שלמרות הכול הייתה לה תמיכה לפחות בחלק רגיש וחשוב של הציבור הישראלי — הנוער . ב – 1970 . 5 . 22 אמר שר החינוך יגאל אלון בריאיון לעיתונאי עוזי בנזימן שידוע לו שאנשי מצפן מנסים לחדור לבתי הספר ולהפיץ את דעותיהם בין תלמידי י"א – י"ב, "שזה הגיל הקריטי" . בתשובה לשאלה אם על משרד החינוך לנקוט עמדה לגבי פעילות זו השיב אלון : "הפעולה הרעיונית של אנשי מצפן מזיקה מבחינה חינוכית . למרבה האושר אין לה אחיזה ניכרת בנוער . אבל על רקע התקופה הקשה בה 12 אנו נמצאים, דעות מצפן נקלטות" . על רקע זה גילויה של רשת ריגול שבראשה עמד ישראלי – יהודי נפלה על ראש הציבור הישראלי כרעם ביום בהיר, אבל העובדה שאדם זה היה קשור למצפן נראה שלא הפתיעה איש . ההאשמות שבהן הואשמו חברי הרשת היו לכאורה כבר כתובות על הקיר . הבגידה שהייתה קשורה להווייתה של מצפן יצאה עם פרשה זו מן הכוח אל הפועל . האומנם היו אנשי מצפן "בוגדים" ? במי ובמה בגדו ? האם ראו את עצמם כבוגדים ? האם תפיסתם הייתה בגדר חידוש בהשוואה לקבוצות אחרות א – ציוניות ואנטי – ציוניות ? ואם לא, מדוע כל כך הרגיזה תנועת מצפן את הישראלים ? לבירור שאלות אלה יש לבדוק את התשתית החברתית והתרבותית שעמדה בבסיס צמיחתה ופעילותה של קבוצת מצפן בהשוואה לחברה הישראלית אשר דחתה אותה . בהקשר זה עולה גם השאלה האם מצפן הייתה תנועה אידיאולוגית בעלת מוטיבציה פוליטית או כת דוגמטית אשר ויתרה על האפשרות המעשית להשפיע על החברה ועל הפוליטיקה הישראלית . מבחינת האידיאולוגיה הסוציאליסטית והתפיסות התרבותיות מצפן הייתה חלק מתנועת "השמאל החדש" שצמחה במערב בשנות ה – 60 ותחילת שנות ה – 70 . במחצית השנייה של שנות ה – 60 פרצו בגרמניה, באיטליה, בארצות הברית ובצרפת מהומות שזכו לכינוי "מרד הסטודנטים" . הציפייה הייתה שמרד זה יוביל ל"מהפכה כללית" . בקרב הרדיקלים השמאלנים שעמדו בראש תנועות אלה ) במיוחד בצרפת, שבה ההתקוממות הייתה גורפת ( בלט מספרם הגדול של צעירים ממוצא יהודי . היו אלה בני דור ראשון להורים מהגרים 13 שחלקם נולדו בשלהי מלחמת העולם השנייה . מצפן הייתה שונה מתנועות "השמאל החדש" במובנים רבים . היא הייתה

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר