א. החלשה של מערכת המשפט באמצעות שינויים בבתי המשפט ובשופטים

עמוד:13

דיון משווה על דמוקרטיות בנסיגה 13 מיד לאחר מכן פעל אורבן לשינוי חלק מהוראות היסוד החוקתיות, דוגמת הרכב הוועדה הפרלמנטרית הממליצה על מינויי שופטים, הגדלת מספר השופטים מ- 11 ל- 15 ושינוי שיטת המינוי של נשיא בית המשפט החוקתי . כך הוא השיג רוב בבית המשפט . 32 בהמשך, תיקוני חקיקה חדשים שללו את סמכות בית המשפט החוקתי לבחון ענייני תקציב ותיקונים חוקתיים מהותיים . כמו כן, נחקק תיקון חוקתי שאסר על בית המשפט החוקתי להתייחס לפסיקות שניתנו לפני החוקה החדשה שנחקקה ב- 2011 . 33 כך נותק בית המשפט מכל פסיקותיו הקודמות . כמו כן, בוטלה האפשרות של אזרחים להגיש עתירות חוקתיות . בשנת 2012 נכנסה לתוקף חוקה חדשה שכוננה רק על ידי המפלגה השלטת ובהתנגדות חריפה של האופוזיציה . המהלך להשתלטות על בית המשפט החוקתי ב וונצואלה התמקד בעיקר במינויי השופטים . בשנת 2000 , זמן קצר לאחר עלייתו של הוגו צ׳אבס לשלטון, הוא הקים בית משפט עליון חדש לענייני חוקה שהחליף את בית המשפט העליון ומינה לו שופטים שיכהנו שנה אחת בלבד . לאחר מכן החליף צ׳אבס חלק מהשופטים שפסיקתם לא תאמה את תפיסתו . בשנת 2004 כבר מנה טריבונל זה 32 שופטים, שמתוכם רק שופטים ספורים נתפסו כמייצגי עמדות עצמאיות . בשנת 2005 כבר שלט צ׳אבס לחלוטין בבית המשפט והשתמש בו ככלי עיקרי נגד מתנגדיו . 34 מהלך דומה התרחש ב פיליפינים על ידי הנשיא הנבחר, רודריגו דוטרטרה, בשנת 2016 . הוא הדיח את סגן הנשיא של בית המשפט העליון, את ראש הרשות לבחירות ואת היועץ המשפטי לממשלה . בשנת 2017 הוא הגיש בקשה לקונגרס להדיח את נשיאת בית המשפט העליון, ובמקביל הגיש עתירה באמצעות היועץ המשפטי לממשלה המבקשת להדיחה . במאי 2018 בית המשפט העליון החליט להדיח את הנשיאה ברוב של 8 מול 6 שופטים . בהמשך מינה הנשיא ארבעה שופטים אחרים . כתוצאה מכך בית המשפט העליון, תחת שלטון דוטרטה, לא הטיל וטו על שום חוק או פעולה שהיו חשובים לממשלה ( לרבות החלת חוק צבאי על דרום הפיליפינים, מעצר שני סנאטורים 32 שם, בעמ׳ 121 - 123 . 33 ,Huq & Ginsburg לעיל ה״ש ,3 בעמ׳ 125 . 34 סאדורסקי, ,p anDEMic oFp opulists לעיל ה״ש ,3 בעמ׳ 123 - 124 .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר