מבוא

עמוד:14

[ 14 ] המודרניים הראשונים בישראל שבה אין שימור של תרבות הקולנוע, נהרס המבנה המיתולוגי לטובת הקמתם של מגדלי מגורים . היסטוריוגרפיה מקיפה של הקולנוע התיעודי הישראלי לא נכתבה מעולם . מאגר מידע מקיף המאפשר סקירה של כל או למצער רוב הסרטים התיעודיים שהופקו כאן מאז שנות השלושים – אינו קיים . רוב הסרטים עצמם אינם זמינים בערוצים ייעודיים וברשת האינטרנט ( מעטים בלבד ניתנים לאיתור ולצפייה ביוטיוב ) . מבחינות רבות נשאר דל השיח על אודות הקולנוע התיעודי בעשורים שבין הריאליזם הציוני של שנות השלושים והארבעים ובין ראשית שנות השמונים . הוא מסתכם בעיקר בסרטיו של דוד פרלוב, שיצירותיו החשובות בירושלים ( 1963 ) , יומן ( 1973 - 1983 ) ו ביבה ( 1977 ) זכו לשחזור דיגיטלי ולהקרנות מחודשות בפסטיבלים ובסינמטקים בארץ ובעולם . סרטים רבים שנוצרו באותה תקופה נמצאים בארכיונים ( בטלוויזיה הישראלית, בשירות הסרטים הישראלי, בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב, בארכיון הסרטים הישראלי שבסינמטק ירושלים ) , אך טרם זכו להתייחסות מספקת במחקר . אוסף מלא ומסודר של הסרטים, שמאפשר מעקב אמין אחר כלל העשייה, אינו קיים . 5 מקום הארכיון היה ועודנו אתר בעל חשיבות עליונה של זיכרון לאומי, שבו מאוחסנים מסמכים וטקסטים המייצרים את הזהות הקולקטיבית ואת ההיסטוריה הייחודית של כל לאום ולאום . עם זה, "הזיכרון הארכיוני" אינו מבוסס על נרטיב היסטוריוגרפי אלא על סידור של יחידות . על כן 6 השימור של הסכנה האורבת לארכיון היא של "אנטרופיה של נתונים" . הפריטים בתנאים נאותים אף הוא חלק מ"הבעיה של הארכיון" . הארכיון לעולם אינו שלם, הוא פרגמנטרי . חומרים רבים הושמדו או לא קוטלגו, ועל כן החוקר או ההיסטוריון אינו יכול לגלות אותם . נוסף על כך, "הבעיה של הארכיון" נעשית גם הבעיה של "אמינות הזיכרון הלאומי" . תודעת השימור שהייתה דלה ממילא במשך עשורים רבים, גרמה לכך שרק סרטי עלילה ישראליים "חולצו" משיני הזמן ועברו תהליך של שחזור והנגשה מחדש לקהל הצופים והחוקרים באמצעות די-וי-די וערוץ ייעודי . עם זה, לפחות ככל שהדברים אמורים בחומרי רשות השידור, אפשר היום לצפות בכמה מהם ברשת, והחומרים כולם עתידים לעבור תהליך מקיף של דיגיטציה בפרויקט שימור שתאגיד השידור הציבורי כאן

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר