מבוא

עמוד:11

מב וא [ 11 ] 2 לא מפתח ; עם אלה נמנים ברוך כצנלסון, אליעזר ד' פרידלנד ומ"ש בן מאיר . הכנסתי לספר, למשל, כמה משוררים — בהם ראובן אבינעם-גרוסמן, נוח שטרן, ראובן בן-יוסף וט' כרמי — שנולדו או התחנכו בארצות הברית אך עלו לישראל והמשיכו בה את הקריירות הספרותיות שלהם . כשהדברים אמורים בזיקה ספרותית, אבינעם-גרוסמן ( 1905 - 1974 ) , שנולד בשיקגו והיגר לארץ ישראל ב- ,1928 עמד בקשרים הדוקים עם עמיתיו באמריקה ; הוא הרבה לתרגם ספרות אמריקנית והשתתף בפרויקט המשותף שקיבלו עליהם המשוררים העברים האמריקנים לתרגם את 3 אף על פי כן, מאחר שהקריירה שלו התנהלה בארץ ישראל, שקספיר לעברית . הוא לא נכלל בספר ( הנושא של התקבלות הספרות האנגלית והאמריקנית במערכת הספרותית בארץ ישראל ובמדינת ישראל, שהמשוררים העברים האמריקנים מילאו בה תפקיד משמעותי, הוא תחום מחקר חשוב אך נבדל ) . היעדרן של נשים בקרב שנים-עשר המשוררים הנחקרים כאן בולט לעין . הדבר משקף את מצב העניינים הכללי בתרבות הכללית של הספרות העברית האמריקנית, בייחוד במערכות של כתבי עת וקבצים ובפרסום אנתולוגיות . אין פירוש הדבר שנשים לא היו מעורבות בפעילות ההבראיסטית בארצות הברית, כל שכן בתחום 4 רק עכשיו מתחילהחינוך היהודי, ובכתבי העת העבריים פזורים שירים מאת נשים . 5 נושאתפקידן המכריע של מחנכות הבראיסטיות לקבל את תשומת הלב הראויה לו . זה ראוי אל נכון לחקירה נוספת . התרגשתי לגלות, בשלב מאוחר של העבודה על הספר, את דבר קיומה של קלייר ( חיה ) לוי, שפרסמה ב- 1941 אוסף שירה ששמו 'כִּסוּפים', שהיה למיטב ידיעתי הפרסום הראשון מסוגו מאת אישה באמריקה . המשוררת חנה קליימן משיקגו פרסמה ב- 1947 ספר שירה דק ששמו 'נְטָפים', שראה אור זה לא כבר במהדורה דו-לשונית חדשה . אליה מצטרפת חנה ( אנאבל ) 6 יש פרמלנט, שפרסמה שני כרכים : 'איים בודדים' ( 1960 ) ו'פרחי זהות' ( 1961 ) . 2 משה ברינד, אברהם סולודר וא' דומניץ הם שלושה משוררים שלא התפתחו לכדי אישים בולטים . הם נכללים אצל מנחם ריבולוב, אנתולוגיה של השירה העברית באמריקה, ניו יורק : עגן, תרצ"ח . 3 תרגומיו למחזות 'אנטוניוס וקליאופטרה', 'המלך ליר' ו'רומיאו ויוליה' נמצאים בתוך : ויליים שקספיר, טרגדיות, תל אביב : עם הספר, 1959 . 4 הקולג'ים העבריים בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, ובפרט בית המדרש למורים שעל יד הסמינר התאולוגי היהודי, היו מקומות שבהם בחורים ובחורות צעירים התערבבו בחופשיות ( בית המדרש לרבנים שלצדו פעל היה מיועד לגברים בלבד ) . התרבות היצירתית של המוסדות הללו בתור הזהב שלהם טרם זכתה לתשומת הלב הראויה לה . 5 התחלה חשובה היא : Carol K . Ingall, The Women who Reconstructed American Jewish Education , 1910 – 1965, Waltham MA : Brandeis University Press, 2010 Shachar Pinsker ( ed . ) , Women’s Hebrew Poetry on American Shores : Poems by Anne 6

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר