תקציר

עמוד:9

תקציר 9 • אי-נחת מתהליכי המדיניות ומהיישום של חינוך אזרחי וחינוך לדמוקרטיה ממגוון סיבות . תחושת האי-נחת מלווה את העוסקים בתחומים אלו בכל המדינות — אם בשל ההיקף של מהלכי המדיניות ואם בשל התכנים . • פערי יישום מובהקים בין המדיניות ( תהא אשר תהא ) לבין היישום בפועל . בכל המדינות הפערים קשורים בהכשרת המורים ובתרבות הפוליטית במדינה . • הכשרת המורים ומעמדם הם חלק בלתי נפרד מהנושא — חינוך לדמוקרטיה מתחיל בכיתה במפגש בין מורה לתלמידים . הפערים באים לידי ביטוי בכל המדינות : הכשרה במקצועות מסוימים בלבד, דגש על ידע ולא על מיומנויות, והיעדר תשומת לב לטיפוח העמדות הדמוקרטיות והאזרחיות של המורה . • חשש מפוליטיזציה של העיסוק בחינוך אזרחי ובחינוך לדמוקרטיה רוֹוח בכל המדינות, אף שיש הבדלים בהתמודדות איתו . הניסיון להציג נושאים אלו כניטרליים מאפיין, בצורות שונות, את כל המדינות . • כל המדינות גם מנסות, בצורות שונות, למצוא את השילוב הראוי של חינוך אזרחי איכותי ויעיל עם מדיניות של סטנדרטים . המלצות מדיניות מסגרת-על להמלצות היא התוויית תוכנית חומש בנושא מדיניות חינוך אזרחי וחינוך לדמוקרטיה שתשלב את תמהיל ההמלצות ותגייס אליה שותפים רלוונטיים ( מערכת החינוך, גופים ממשלתיים, בעלויות חינוך, ארגוני חברה אזרחית, מכללות להכשרת מורים, מנהלים, גופי תוכן ופדגוגיה ) . א . ג ו ר מ י ה נ ע ה פ נ י מ י י ם ו ח י צ ו נ י י ם מ ח ו י ב ו ת ל א ו מ י ת ל ק י ד ו ם ח י נ ו ך ל ד מ ו ק ר ט י ה במטרה לחזק את המחויבות הלאומית לקידום חינוך לדמוקרטיה בכלל מגזרי החינוך בישראל, כל דיון בה צריך להתאים לכל מגזרי החינוך ולהתגבר על החסמים העיקריים על פי המאפיינים הייחודיים לכל מגזר בנפרד .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר