תקציר

עמוד:10

מחקר מדיניות 190 | ניהול אפקטיבי בחינוך מחקרים שנסקרו למחקר הנוכחי מלמדים כי במדינות רבות עשויה האחריות המבוזרת בתחום החינוך להיות קשורה לכל אחת מארבע קטגוריות : ניהול תקציב, ניהול כוח האדם, קביעת תוכניות לימודים ודרכי הוראה, ארגון הלמידה . על יסוד סקירת ספרות וסקר עובדי הוראה שערכנו אנו טוענים כי ביזור עשוי לקדם את מערכת החינוך כשהוא מלווה בהעצמת היחידות שאליהן מועברת הסמכות ובהימנעות מיצירת פערים ביניהן . עיקר המלצותינו בתחום ביזור סמכויות הן כדלהלן : ( 1 ) הסמכות לניהול תקציב בתי הספר תועבר לרשות המקומית, וזו תיצור שיתופי פעולה בין בתי הספר שבתחומה ; ( 2 ) ניהול כוח האדם ייעשה על ידי גורם ביניים כגון רשות מקומית או רשת, תוך שמירה על הרציפות של זכויות עובדים ; ( 3 ) תוכניות הלימודים ודרכי ההוראה ייקבעו על ידי משרד החינוך, אגב מתן אפשרות לצוותי המורים בבתי הספר לבחור תכנים ולפתח שיטות הוראה, כמורים ומורות יחידים ובצוותים ; ( 4 ) ארגון הלמידה ייקבע כמסגרת כוללת על ידי המדינה, תוך מתן גמישות לרשות המקומית בהתאמת לוח השנה למוסדות החינוך שבתחומה ולבתי הספר בחלוקת יום הלימודים . מדידה והערכה של בתי הספר והצוות החינוכי הכלי המבני השני שאליו מתייחס המסמך הוא המדידה וההערכה במערכת החינוך . הכוונה אינה למדידה והערכה של הישגי התלמידים, אלא להערכת תהליכי העבודה של צוות בית הספר עצמו, בייחוד מבחינת החשיבות המבנית של הערכה זו לתהליך של ביזור סמכויות . סקירת המחקרים בתחום זה מציגה את ההערכה בחינוך כמורכבת משני יסודות : האחד, היסוד הסטנדרטי, המשווה את ההישגים של תלמידי בית הספר להישגי התלמידים בעבר, לבתי ספר אחרים ולמדינות אחרות ; והשני — יסוד המְפַתח מדידה והערכה מעצבות ומגוונות, הממוקדות בעבודת הצוותים החינוכיים כדי לכוון את פעולותיהם ולטייבן . 10

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר