מבוא

עמוד:13

מבוא | 13 על מזבחות שווא . כפי שעמדו על כך חנה ארנדט במאה ה - 20 ומרתה 3 שיתוף הפעולה של אנשי החינוך והאקדמיה נוסבאום בעת הנוכחית, עם הרחבת לימודי המדע והטכנולוגיה ללא הרחבה מקבילה של לימודי האתיקה וההומניסטיקה מוביל לברבריזציה של האנושות ולפגיעה קשה ביכולות הצעירים לפענח את מציאות חייהם ולהנהיג אותם ברגישות ובתבוניות . קל וחומר כאשר הצעירים של היום חיים במדיה הדיגיטלית יותר מאשר בחברת בני אדם, סובלים מריחוק חברתי, משועבדים למוחצנות וליחצנות ומתנהלים בניכור מעולמות הטבע והתרבות – זו ממש הפקרתם לבעלי אינטרסים שטובת הצעירים זרה להם . לפיכך בדיונים שלהלן על הדמוקרטיה המהותית ועל החינוך לאקו - הומניזם אין לראות שיח אקדמי - פדגוגי גרידא . זו ההכרה הדוחקת שמבחינה חינוכית אנו מצויים בשעת חירום וזו קריאה למחנכים להתייצב לצד טובת הצעירים, גם אם משמעות הדבר הפניית עורף לממסדים המובילים : כי איומי משבר האקלים וחיסול משאבי הטבע, הפופוליזם הפוליטי ותעמולת הפוסט - אמת, הרחבת הפערים הכלכליים והפגיעה בשוויון ההזדמנויות, דילול התרבות הרצינית והתמכרות לחרושת הבידור והכלכלה, משמעותם נישול הצעירים מתשתיות ומיכולות שבכוחן היו יכולים להיות למעצבים פעילים של מציאות חייהם ולא תוצרים סבילים שלה . שתי הערות לסיום דברי מבוא אלה . האחת, שהספר שלפניכם אינו בנוי מרשימת מתכונים לחינוך טוב וחיים מאושרים . עם זאת, תוך הסתמכות על מיטב ההגות החינוכית מהמזרח ומהמערב והתוודעות עדכנית למציאות בת זמנו, הוא כן מבקש להציב אתגרים למצוינות בבנאדמיות, לדרכים החינוכיות המובילות אליה ולהגשמת חיים אנושיים מלאים וראויים של התפתחות, הגשמה עצמית והשתתפות הוגנת ופורייה בטבע, בחברה, באזרחות ובתרבות . כל פרק מתמקד בתחום אתגרים מובחן, כגון אישיות אוטונומית ואותנטית, תרבות 3 ראו חנה ארנדט "איומי הקדמה האנושית" ומרתה נוסבאום לא למטרות רווח .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר