מבוא

עמוד:14

14 | מידת החינוך - התפתחות אישית וקידום הטוב המשותף | נמרוד אלוני איכותית, חיים משמעותיים, מודעות מושכלת וביקורתית, מוסר הומניסטי, הוראה השראתית ואישיות דמוקרטית . כמכלול, הספר מזמן תשתיות עשירות ודרכים מגוונות לצמיחה אישית לכל איש ואישה שאכפת להם מדמותם ורוצים להתקדם למידת אנושיות מלאה יותר, כמו גם לכל נשות ואנשי החינוך שמבקשים לחרוג מתפקודם כטכנאי חינוך ולצמוח מקצועית לדרגת מחנכים אמיתיים . ההערה השנייה נוגעת לכך שלבטח שמתם לב, שבשונה מסוקרטס ומהוגים כדוגמתו איננו חותרים להמשגת מידה טובה אחת, עליונה על כל האחרות וכוללת אותן . אנחנו במאה ה - ,21 וברוח הגותו של ניטשה שהודיע על מות האלוהים, וגם של כל צללי האלוהים באמיתות אבסולוטיות, באידיאולוגיות יומרניות ובתאוריות אקדמיות חובקות - כול, הדעה המוצגת להלן היא שיש כיוונים ויש מגמות ויש המלצות ויש דוגמאות מופתיות, אבל אין נוסחאות . ברוח הגותו של ניטשה, האתגר הוא להתגבר הן על האורתודוקסיות הדוגמטיות שהתורות הדתיות והאידיאולוגיות מציגות, והן על הבריחה מפרפקציוניזם תרבותי ומתובענות עצמית המאפיינת את הניהיליזם הפוסטמודרני . יש ריבוי נפלא ועצום של תשתיות משובחות ( שחלקן מוצגות בפרקים הבאים ) , ובדיאלוג איתן עלינו לכונן את הקומפוזיציות שהן עצמנו . "האדם", בתובנה שאפלטון מייחס לפרוטגורס, "הוא מידת כל הדברים", ואין בני האדם מוצאים בעולם, על פי ניטשה, אלא את האלים, האידיאלים, המשמעויות והערכים שהם הכניסו לתוכו ומטמיעים בו . מכאן האתגרים שבהם דן הספר : חתירה לפיתוח תכונות טובות, במידתיות הנכונה, ולהגשמת הרמוניה עם הסביבה הטבעית ועם החברה האנושית . לפניכם חומרי הגלם או אבני הלגו – השאר עליכם, עלינו .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר