תקציר

עמוד:12

12 מחקר מדיניות 184 | מצפון תיפתח הרעה ? סמוך לגבול ולנסות ללחוץ על מועצת הביטחון לכלול בהחלטה קריאה לסוריה להרחיקם מהגבול . ( 3 ) פעולות להקטנת הסיכון של עימות עתידי אין להגביל את המערכה הדיפלומטית והמשפטית להצדקת חוקיות פעולה צבאית של ישראל במקרה של עימות עתידי . אפשר וראוי להשתמש בה להקטין את הסיכון של עימות עתידי . למשל, אפשר לנסות לגרום למדינות רבות יותר להכריז כי חזבאללה הוא ארגון טרור ולהגביר את הלחץ על איראן להצטרף לאמנה למניעת מימון טרור, כמתבקש מהחלטות מועצת הביטחון לאחר פיגועי 11 בספטמבר . הצלחה במהלך משולב כזה תקשה על איראן לתמוך בחזבאללה ישירות . הדבר יחליש את חזבאללה וירתיע אותו מליזום עימות עתידי עם ישראל, בייחוד על ידי תקיפת אזרחים . דוגמה אחרת לפעולה שיש בה כדי להקטין את הסיכון של עימות עתידי היא קביעת הגבול הימי בין לבנון לישראל, שנדרשה לצורך ניצול מיטבי של משאבי הגז הפוטנציאליים באזור . לבנון מצויה במשבר כלכלי חמור ומשוועת להכנסות . ייתכן שבראייה כוללת נהגה ישראל נכון כשהלכה לקראת לבנון בקביעת הגבול הימי מתוך כוונה לקדם יצירת "מחיר הפסד" ללבנון במקרה של עימות עתידי . דילמות שיש לדון בהן המחיר של אי-לקיחת אחריות על פעולות צבאיות . יש פעולות צבאיות שמקורות זרים מייחסים לישראל, אבל היא נמנעת מלקבל עליהן אחריות . לאופן פעולה כזה יש לעיתים יתרונות מדיניים, ואולם בתחום המשפט הבינלאומי יש לאי- קבלת אחריות גם מחיר . המנהג הוא מקור חשוב במשפט הבינלאומי . התנאים למימוש הזכות להגנה עצמית מקורם בעיקר במנהג . מדינות יכולות להשפיע על יצירתו של מנהג ועל עיצובו באמצעות התנהגותן, ובלבד שהתנהגותן תלווה בהצהרה על זכות משפטית או חובה משפטית לפעול ( opinio juris ) . אם מדינת ישראל אינה מקבלת עליה אחריות לפעולה צבאית מסוימת ואינה מסבירה מדוע על פי תפיסתה מדובר בפעולה חוקית לפי המשפט הבינלאומי, הרי אין היא ממלאת תפקיד בעיצוב המשפט הבינלאומי בסוגיה שהיא קריטית לביטחונה . מן הראוי שהבחירה שלא להשתתף בשיח זה תיעשה מתוך מודעות למחיר .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר