תקציר

עמוד:11

11 תקציר המשפט הבינלאומי, אבל דעת הקהל הבינלאומית היא עניין אחר, ובנסיבות אלו גינויים כנגד ישראל עלולים לכלול שימוש מוטעה במונחים משפטיים . המלצות כדי לבסס את הלגיטימיות של תגובה צבאית עתידית כנגד חזבאללה מומלץ לנקוט כמה צעדים : ( 1 ) שימוש במידע מודיעיני מן הראוי לפרסם במידת האפשר מידע מודיעיני בדבר הטמעת תשתיות צבאיות של חזבאללה באזורים אזרחיים בדרום לבנון . גם אם לא יביא הפרסום להוצאת התשתיות מאזורים מאוכלסים, ישראל תוכל לטעון שהיא הזהירה מראש, ואפשרה לקהילה הבינלאומית בכלל, ולמועצת הביטחון, ליוניפי"ל ולממשלת לבנון בפרט, לפעול להקטנת מספר הנפגעים בעימות עתידי . חשוב לאסוף מידע גם על הקשר בין ממשלת לבנון לחזבאללה ולשקול את חשיפתו כדי להפעיל לחץ על ממשלת לבנון שלא לשתף עימו פעולה בעניינים צבאיים . על יסוד מידע זה יש לחזור ולהדגיש את מחדליה של ממשלת לבנון ביישום החלטה 1701 — פירוק חזבאללה כמיליציה חמושה והרחקתו מדרום לבנון . הדבר יתרום לאפשרות לייחס ללבנון אחריות להתקפה של חזבאללה על ישראל . ברור שחשיפת מידע מודיעיני חייבת להיעשות בזהירות כדי לשמור על ביטחון מקורות המידע ולא לחשוף את שיטות האיסוף . עם זאת, ככל שהמידע הנחשף מעובד יותר וחלקי יותר, כך קל יותר להטיל ספק במהימנותו . יש למצוא את האיזון הנכון בין השיקולים . ישראל משקיעה משאבים רבים באיסוף מודיעין ומן הראוי שהם לא יתועלו אך ורק לצרכים טקטיים . ( 2 ) פעולה דיפלומטית עקבית מול מועצת הביטחון של האו"ם מן הראוי לנקוט גישה אקטיבית כלפי מועצת הביטחון, והצורך לחדש מדי שנה את המנדט של יוניפי"ל במועצת הביטחון מספק לנו את ההזדמנות לחזור ולנצל במה זו . יש להצביע על הפרתה של החלטה 1701 ולעמוד על יישומה . מוצע לנצל גם את הדיון השנתי במועצת הביטחון בנושא חידוש המנדט של כוח המשקיפים בגולן ( אנדו"ף ) כדי להתריע על הסיכונים שבנוכחות לוחמי חזבאללה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר