מבוא

עמוד:13

13 מבוא צורה קצת אחרת — לפעמים הרהורים, לפעמים כתיבה אישית ואפילו שירית, לפעמים הדהודים מטקסטים אחרים שבמחשבותיי יוצרים שיח עם המקורות החז"ליים . היא נוגעת בשאלות מסוג אחר, לפעמים מהדהדת קולות נוספים שעוברים בראש בעת קריאת הסיפורים ופחות נשמעים בניתוח שבגוף הפרק, מתמקדת בנקודות אחרות ונעה מהטקסט החז"לי אל טקסטים אחרים כמו חסידות או שירה עכשווית ובחזרה . כתיבה זו היא פחות מובנֵית, כשמה כן היא, הדהודים, ואלה הם כמובן רק הצעה או שתיים מיני רבות לקריאה נוספת והרהור במקורות החז"ליים . חתמתי כל חלק כזה עם 'הזמנה להדהוד נוסף', שאלות שבאות בהמשך להדהוד ומזמינות את הקוראים המעוניינים בכך להדהד בתוכם את הדברים שמשוחחים עם סוגיות המסכת באופן אחר, ולעורר חשיבה, שיח ועבודה אישיים בכיוונים המוצעים או בכיוונים אחרים, מתוך עולמם הרוחני ; ביומיום או בהזדמנות יותר מיוחדת כמו ביום הכיפורים . ויהיו נא גם אמרינו אלה לרצון לפני אדון כול . הא גדה במסכת יומא הספר הנוכחי עוסק באגדות מתוך שבעת הפרקים הראשונים של מסכת יומא בתלמוד הבבלי . שבעת הפרקים האלה עוסקים בסדר העבודה שעבד הכוהן הגדול בבית המקדש ביום הכיפורים . הפרק השמיני, לעומת זאת, עוסק בדיני יום הכיפורים שנוהגים בכל מקום, ולא דווקא במקדש — דיני העינוי והתשובה — ולכן יש לראותו כיחידה נפרדת . בשבעת הפרקים הראשונים יש כמות לא מבוטלת של חומר אגדי, והספר, כמובן, לא מתייחס לכולו, אבל חלק גדול מהחומר הזה, ובייחוד רוב הסיפורים מסוג 'מעשי 9 בסוגיות רבות המובאות חכמים', זכו להתייחסות בפרקי הספר . בספר זה חז"ל דנים בעבודת הכוהנים והתנהלותם בבית המקדש . 9 חלק מהסיפורים הקצרים מאוד שהן מעין אנקדוטות, וכן האגדות שהזיקה שלהן לסוגיה טכנית-אסוציאטיבית בלבד לא נידונו בספר הנוכחי .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר