חיבוריו

עמוד:12

פי ר ו ש רב י י וס ף ח יו ן ל ספ ר י ר מ יהו  •   מ ב וא [   21  ] ביאר בספרו ( 'מראות הצובאות' ) את ספר יחזקאל, בכוונתו להעתיק במקומם את פירושו של ר' יוסף חיון להפטרות, ובלשונו : 'ולא זו אף זו, שנעלם מספר הנחמד הלז מספר יחזקאל אשר איזה ההפטרות המה בכתובים שלא נמצא פירוש עליהם והבא לטהר מסייעין אותו מן השמיים, ה' אנה לידי כתיבת יד מרב קדמון מחכמי ספרד, שמו הטוב מוהר"ר יוסף בן הנשיא מוהר"ר אברהם חיון זצ"ל, אשר הוא כנוס במטמון אוצר' . על אף הצהרתו של המוציא לאור, בפועל הועתקו מפירוש ההפטרות של ר' יוסף חיון 10 פירושים לארבע הפטרות בלבד : הפטרת פרשת וארא ( יחזקאל כח, כה — כט, כא ) , הפטרת פרשת אחרי מות ( שם כב ) , הפטרת פרשת קדושים ( שם כ ) והפטרה ליו"ט ראשון של שבועות ( שם א, א - כח ) . 11 ב . הפירוש לישעיהו כנזכר לעיל, את הפירוש לספר ישעיהו כתב ר' יוסף חיון לאחר שכתב את הפירוש להפטרות . גם פירוש זה אינו מצוי כיום תחת ידינו, וכל ידיעתנו עליו הוא מאזכורו במקומות שונים בפירושיו האחרים . לדוגמה, בפירושו להלן ( ג, ח ) עמד ר' יוסף חיון על סתירה בין דברים שאמר ירמיהו : 'ואתן את ספר כריתותיה אליה' — משמע שה' ביטל את בריתו עם ישראל, לבין דברים שאמר ישעיהו : 'אי זה ספר כריתות אמכם אשר שלחתיה' ( ישעיהו נ, א ) — משמע שמעולם לא נתן גט כריתות לישראל ובריתו איתם שרירה וקיימת . ליישוב הסתירה ר' יוסף חיון מפנה את הקורא לדברים שכתב בפירושו לישעיהו ( שם ) . 12 גם בפירושו לתהילים ציין ר' יוסף חיון את פירושו לישעיהו . בהקדמה שכתב הצהיר כי בכוונתו לנקוט בפירושו אותה מתודה פרשנית שבה נהג בפירושו לספר ישעיהו : 'ועוד דרכתי בביאור הספר הזה בכל אותם הדרכים שדרכתי בם בביאור ספר ישעיהו כפי מה שבארתי בהקדמתו, יעויינו שמה ואין צורך בהשנות הדברים' . 13 מהדברים אף עולה, כי פירושו לישעיהו הוא החיבור החשוב ביותר לצורך חקר 10 היו שהטילו ספר במהימנות הודעתו של המוציא לאור והסתפקו אם העתיק המהדיר את ביאור חיון להפטרות אלו מתוך פירושו של ר' יוסף חיון להפטרות או מתוך פירושו לספר יחזקאל ( ראו שושנה וצפור, מבוא, עמ' 17 ; אליצור, חיון, עמ' 16 - 18 ) . 11 שאר ההפטרות החסרות הועתקו מתוך פירושיו של ר"י אברבנאל . לדעת גרוס ( חיון, עמ' 33 - 34 ) ייתכן שהשיקול לכך היה בשל אריכות פירושו של חיון המבאר כל מילה ומילה בפסוק . אפשר כמובן לערער על הדברים, מאחר שפירושיו של ר"י אברבנאל ארוכים אף יותר בשל השאלות והדרשות השונות שכותב בפירושיו . 12 אזכורים נוספים לפירושו לספר ישעיהו ראו : כו, כ - כג ; לג, י ; נ, א . 13 חיון, תהילים, עמ' 36 . גם בהקדמתו לפירוש יחזקאל כתב דברים דומים : 'אופן דבורי בפירושי לזה הספר : הנה אופן דבורי בו הוא על אותו הדרך בעצמו שביארתי בהקדמתי לספר ישעיהו שיהיה אופן דבורי בפירושי, יעויין שמה, כי לא אטה ממנו ימין ושמאל' ( סוף ההקדמה, עמ' ו ) .

המכללה האקדמית הרצוג - רשות המחקר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר