מבוא

עמוד:11

לכסות בשקוף 11 שאינו נראה כלפי חוץ . עוד בתחילת הדרך הבנתי שאני נמצאת כל - כולי בכל שלבי המחקר . אני וגופי כחולה וכאישה . אני ומחלתי . גרינהול ( 2001 Greenhalgh ) , שהסתמכה בספרה על ניסיונה האישי כחולה בפיברומיאלגיה, מבחינה בין "Autobiography" ל- "Auto - Ethnography" . בעוד שבאוטוביוגרפיה הכתיבה מתמקדת באדם הכותב, האוטו-אתנוגרפיה מתמקדת בחוויות שהוא עבר בעצמו בתולדות חייו האישיים כמדגימות היבטים מסוימים של התרבות שבה הוא חי . בשונה מעבודתה של גרינהול, בספר הנוכחי איני מתמקדת בחוויה שלי . עם זאת, אני חלק מהחברה שאותה אני חוקרת - חברת החולים במחלות כרוניות, החברה הישראלית וחברת הנשים . בתור אנתרופולוגית ביקשתי להפוך את החיבור לסבלן של הנשים מתוך הביוגרפיה הפרטית שלי להבנה עמוקה יותר של ההיבטים החברתיים והתרבותיים בחוויות שהובאו בפניי בראיונות . בהצעת המחקר כתבתי : "אני בוחרת להביא את עצמי וגופי כחלק מהמחקר ולהשתמש בה כמנוף להבנת ממדים נוספים, אחרים ושונים הקיימים בנושא" . עוד מתחילתו של המחקר ידעתי שהמעורבות עלולה להקשות על יכולתי לראות את השונה ביני לבין הנשים שראיינתי ולהבין את הייחודי שבהתנסות שלהן . לכל אורך הדרך התגלתה חמקמקותה של ההפרדה בין עולמי האישי וחוויותיי למקומי המקצועי, והיא חייבה אותי כל העת להתבונן במתרחש בתוכי 5 מבחוץ פנימה ולשאול - האם אֶת קולי אני שומעת או את קולן של הנשים ? ברוב המקרים לא הייתה לי תשובה ברורה . עם הזמן הבנתי שגם לקושי זה ולטשטוש הגבולות שחשתי לפעמים ביני לבינן ובין ההתנסות שלי לזו שלהן 6 הגבולות יש משמעות לתובנות שלי בנוגע לתופעה שביקשתי להבין ולפרש . שאנחנו שמים, כמו בין חוקר ובין משתתף, בין אובייקטיבי לסובייקטיבי, בין ידע ובין חוויה או התנסות, בין אישי ופרטי ובין חברתי ופוליטי, התבררו לי שוב ושוב כנזילים . הם מסמנים יחסי כוח חברתיים ופוליטיים, מייצרים ובה בעת משעתקים אותם ואינם משקפים מציאות ניטרלית או אוניברסלית . בעניין זה הושפעתי גם מספרה המרתק של לורל ריצ'רדסון ( Richardson 1997 ) ומכתיבתה של רות בהר ( 1996 ; 1993 Behar ) . אלו חשפו אותי, בין השאר, לשימוש בכלי הרפלקסיבי במחקר הפמיניסטי, אשר גם הוא מהווה נדבך מרכזי 7 המחקר האיכותני הפמיניסטי מבקש לטשטש את הגבולות בין בעבודה זו . קטגוריות ודיכוטומיות, כדרך לערער על הסדר הפטריארכלי בחשיבה המדעית במדעי החברה והטבע ( הארדינג 2001 ; 1996 Fox Keller and Longino ) . אם כך, אני רואה ברפלקסיביות את כלי העבודה המרכזי בעבודה זו .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר