הקדמה

עמוד:10

10 אשר אלבו נחמה שמכחישה את סכנות הייאוש, אלא דווקא כזו שמתמודדת איתן ישירות . מכאן המניע הראשוני לכתיבת ספר זה — לתחושתי, האופן שבו התפרש המשפט "אין שום ייאוש בעולם כלל" אצל חלק מהציבור, וכן אצל חלק מהחוקרים, אינו תואם את מלוא המשמעות שלו עבור חסידות ברסלב, אשר על פיה הייאוש קיים, אולם יש להתמודד איתו . ההתמודדות עם הייאוש יכולה להסביר גם את הרלוונטיות העצומה של ר' נחמן לתקופתנו . העידן הפוסט – מודרני מכיל בתוכו סוג חדש של ייאוש קיצוני בעקבות האי – אפשרות להשיג מגע של אמת עם העולם . ההיסטוריה הרצחנית של המאה ה – 20 הובילה לאובדן האמונה באידיאולוגיות הגדולות שהתיימרו להציג אמת מוחלטת . כתנועת – נגד מרסנת לאידיאולוגיות המהפכניות התפתחה תפיסה שפירקה את האמת המוחלטת לנרטיבים שיש להם תוקף יחסי בלבד . התוצאה התרבותית והחברתית של עמדה זו היא ייאוש מהאפשרות להשיג אמת — כל אדם והנרטיב שבתוכו הוא "כלוא" . קולו של ר' נחמן עשוי להישמע כקול רלוונטי עבור מיואשים רבים בני דורנו . הם יכולים לשמוע בצליל קולו, מצד אחד, מבט מפוכח וחד על עוצמת הסכנות של הייאוש והתמודדות אמיתית עם הניתוק שאדם חש לעתים מהמגע הישיר עם אלוהיו, ומצד אחר דרכים מעשיות לפרוץ את ה"כלוב" שבו לכוד האדם . כל אדם יכול לחדש את המגע עם האלוהי מתוך המקום הנפול שבו הוא נמצא . זהו, לדעתי, סוד המשיכה של ספרות ברסלב עבור רבים . מניע נוסף לכתיבת ספר זה היה התחושה שלי שיש פער בין הנוכחות הרבה שיש להתמודדות עם הייאוש בקרב חסידי ברסלב בדור האחרון לבין מצב המחקר בנושא זה . די בהתבוננות ראשונית בספרות ובפעילות של חסידי ברסלב בדור הנוכחי כדי להבחין שהמשפט המפורסם "אין שום ייאוש בעולם כלל" תופס מקום מרכזי אצלם . במחקר, לעומת זאת, העיסוק בקטגוריית

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר