פתח דבר

עמוד:14

דרו בויד ויעקב גולדנברג 14 ריאן נמנה עם קבוצת תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בבית הספר התיכון יוּז שבסינסינטי . תלמידים אלה סובלים ממגוון מוגבלויות קוגניטיביות ומוטוריות, וביניהן גם אוטיזם ולקויות למידה . ריאן לוקה בתסמונת דאון ; למרות מגבלותיו הקוגניטיביות הוא הצליח ללמוד וליישם בהצלחה את השיטה שתלמדו כאן, שיטה המשמשת חברות מובילות וממציאים ברחבי העולם . חדשנות על פי שיטה על פי הגישה המסורתית, יצירתיות אינה מובנית ואינה כפופה לתבניות או לחוקים כלשהם ; עלינו לחשוב "מחוץ לקופסה" אם ברצוננו להיות מקוריים וחדשניים ; נקודת המוצא שלנו היא בעיה כלשהי, וממנה אנחנו עורכים "סיעור מוחות" פרוע עד שאנחנו מגיעים לפתרון ; עלינו "להשתולל" תוך ביצוע אנלוגיות למושגים או לאובייקטים שאין כל קשר בינם לבין המוצרים, השירותים או התהליכים שאנחנו עוסקים בהם ; תעייה וסטייה מן העניין הרחק ככל האפשר הן שיסייעו לנו להעלות רעיון פורץ דרך . אנחנו סבורים דווקא כי ההפך הוא הנכון . בכוונתנו להדגים כי יותר חדשנות — וחדשנות טובה ומהירה יותר — מתרחשת דווקא כשאנחנו עובדים בתוך העולם המוּכּר לנו ( כן, בתוך הקופסה ) , תוך שימוש במה שאנחנו מכנים תבניות . איננו טוענים זאת בקלות ראש . יעקב, רוני, אמנון והפרופסורים דוד מזורסקי וסורין סולומון פיתחו את שיטת היצירתיות הזאת בהשראת העבודה החלוצית של החוקר גנריך אלטשולר, שגילה כי בבסיסם של פתרונות יצירתיים נמצא היגיון שניתן להגדיר אותו וללמוד אותו . ההתמקדות בדפוסי פתרונות בתחום ההנדסה דירבנה את יעקב ואת שותפיו להעלות שאלות דומות בנוגע לדפוסי פתרונות למוצרים ולשירותים חדשניים ביותר . עד 1999 חקר הצוות מאות מוצרים מצליחים כדי לבחון את ההבדלים בינם לבין מוצרים דומים . התגלית שלהם עשויה להפתיע אתכם . היה אפשר לצפות שמוצרים חדשים וחדשניים יהיו שונים

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר