הקדמה — 'חשיבותה של הצלחה'

עמוד:10

משה צימרמן 10 כהזניה מפורשת של האמנות . שהרי זו נוצרת מתוך רגשותיהם הטמירים והאנינים של אמנים בעלי שאר רוח ונחווית, "באופן טבעי", על ידי אנשים בעלי רגישות דומה ואולי גדולה אף יותר . אפשר למצוא עשרות מחקרי מופת העוסקים בדרך ליצור, להבין ולהעריך כראוי יצירת מופת, אך רק מחקרים ספורים העוסקים בסיבות שבגללן יצירות אמנות מצליחות . הרצון לאחד בין שני הדיונים מעורר אצל מרבית האנשים, למרבה הצער, אי שקט וכעס לא מבוטלים . אלה מסבירים את נדירות המחקרים המנסים להשיב על שאלות כגון : "מדוע יצירות אמנות מצליחות ? ", או ב"אילו נסיבות זוכות יצירות אמנות 'מצליחות' להפוך גם ליצירות 'נחשבות' ? " . הסיבה פשוטה למדי : בני האדם אינם ששים להיות נוכחים באירועים שבהם מוסר מעל פניה המטפוריים של האמנות מעטה הרומנטיקה והמסתורין . הם כנראה חוששים כי בלעדיו יתקשו ליהנות ממנה ולחבבה, מפני שייאלצו לראותה עירום ועריה, להיחשף לכל התפרים הגורמים לה "להצליח" ול"היחשב" ) כלומר להיות "פופולריים" וקאנוניים" ( . יותר מכול הם יראים מחשיפת ההבדל בין שני סוגי התפרים, מאחר שהיכולת להבחין ביניהם מגלה כי הם שונים בעיקר בדבר אחד : מידת המורגשות שלהם על ידי הקהל . באופן פרדוקסלי, כלומר בניגוד לאינטואיציות של האדם הממוצע, קל יותר להבחין בתפרים המסבירים מדוע יצירה הפכה ל"נחשבת" מאשר בתפרים המאפשרים להבין מדוע יצירה הפכה ל"מצליחה" . מכיוון שכך, במהלך הספר יובהר שוב ושוב מדוע הפרדוקס אינו גדול כל כך — בתקווה שהמאמץ שיושקע במטרה זו אכן יסייע לקורא להתגבר על תכתיביה של האינטואיציה . כצעד ראשון כדאי להבהיר מדוע בני אדם חפצים פחות להבחין בתפרים שמאפשרים ליצירה להפוך ל"מצליחה" . ההסבר לכך פשוט למדי . חשיפת הסיבות שהופכות יצירה ל"נחשבת" מסייעת לבני אדם להתענג עליה, מאחר שהיא חושפת את צרכן האמנות לאיכויות של היצירה . חשיפת הסיבות הגורמות ליצירה להפוך ל"מצליחה", לעומת זאת, פוגעת ביכולת של צרכניה ליהנות ממנה, בעיקר משום שגילויין מעורר אצלם כעס רב . קשה להם להשלים עם העובדה שמניפולציות שבאמצעותן הופכות יצירות אמנות ל"מצליחות" הן כה פשוטות, וולגריות וקלות לזיהוי עבור מי שמוכן להתבונן ביצירה בעין מזוינת . הווה אומר, תוך היעזרות בתודעה שאינה מוכנה להשלים עם שתי רעות חולות : קוצר הראות לגבי המבנה הסוציו – אקונומי השולט בחברה וחוסר הנכונות להסכין עם העובדה שרוב יצירות האמנות ה"מצליחות" ) כולל אלה הנראות חדשניות, מתירניות ואפילו חתרניות ( ממלאות תפקיד שמרני, שנועד לחזק את הקונצנזוס סביבו מלוכדת החברה . חשוב להדגיש כי "הצלחתה" של יצירה נקנית בכך שהיא מציגה לצרכניה תמונת עולם שהם חפצים לראות, כלומר משפרת את האופן שבו הם חושבים או חשים לגבי נושא מסוים או שורת נושאים, אשר בעקבות האופן שבו הם מוצגים ביצירת האמנות נתפסים כפחות בלתי נסבלים ולעתים קרובות אפילו ככאלה שאפשר לפתור אותם בקלות . אלא שחשיפת האופן שבו יצירת האמנות "משפרת את תמונת העולם" של

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר