מבוא

עמוד:14

גלעד ששון 14 בעקבות החשש שהיא עשויה להשפיע על המלך ולהטותו מעבודת ה' . המספר המקראי מציין בפירוש שהחשש הזה אכן התממש בסוף ימיו של שלמה, ובת פרעה מוזכרת בפרק הזה עם נשות שלמה שהטו את לבבו ( יא : א - ג ) . מפרק יא 13 אבל למרות עולה שהנישואים האלה היו פסולים מראשיתם כבר בפרק ג . האזכור השלילי המאוחר של בת פרעה בפרק יא, לא ניתן למצוא כל רמז של ביקורת ביחס למעשה זה בתחילת מלכות שלמה ושני פסוקים לאחר מכן נאמר : 14 "ויאהב שלמה את ה'" ( ג : ג ) . בפסוק שלאחר מכן נאמר : "רק העם מזבחים בבמות כי לא נבנה בית לשם ה' עד הימים ההם" ( ג : ב ) . ובפסוק שלאחריו : "ויאהב שלמה את ה' ללכת בחוקות דוד אביו, רק בבמות הוא מזבח ומקטיר" ( ג ) . מה משמעותו של ה"רק" בשני הפסוקים האלה ? האם יש כאן מילת הסתייגות שעל פיה לא נהגו העם 15 נראה שהפסוקים האלה פותחים את הפרשה ושלמה כראוי בהקריבם בבמות ? שעוסקת בחלום שבבמת גבעון, והמספר מסביר מדוע הלך שלמה לגבעון : "כי לא נבנה בית לשם ה' עד הימים ההם" . מילת ה"רק" באה לסייג את המעשה ביחס לימים שהספר נכתב בהם, לאחר שהמקדש כבר עמד על תלו וחל איסור 16 להקריב בבמות . בפרק העוסק בחטאי שלמה תידון בהרחבה השאלה אם חטא שלמה בכך שהרבה כסף, זהב וסוסים, בניגוד לאיסור שבדברים יז . פרשנים וחוקרים רבים טענו שאין זה מקרי ששלושת האיסורים החלים על המלך נמצאים בסמיכות כחלק מתיאור מלכות שלמה ( סוף פרק י ותחילת פרק יא ) . לדעתם, המספר המקראי מבקר את שלמה גם על כך שהרבה כסף זהב וסוסים, ולא רק על כך 17 אמנם סמיכות זו מחייבת התייחסות, אבל בפרק שנשא נשים נוכריות רבות . י ריבוי הממון והסוסים באים כחלק מתיאור תפארת מלכות שלמה, והוא אף מופיע בתיאור האפולוגטי של דברי הימים ( ב פרק ט ) . חשוב להזכיר שעושרו של שלמה בא לו כמתנה מאת ה' בעקבות חלום גבעון, לכן קשה לטעון שחטא 18 בהרבותו כסף וזהב . אמנם בפרק יא יש שתי עדויות שמהן עולה שלא הכל היה שפיר בתקופת הזוהר של שלמה : 1 . בתחילת פרק יא מסופר כי שלמה נשא נשים נוכריות רבות בניגוד לצו ה' ( מ"א יא : א - ב ) . מהפסוקים האלה עולה שכאשר נשא שלמה את הנשים האלה כבר עבר על צו ה' . אין ספק שהדבר התרחש בתקופת השיא של 19 לפיכך, יוצא שהתיאור הזה מערער את החלוקה הדיכוטומית . אך בכל שלמה . זאת, מדוע מחכה המקרא עם המידע הזה עד לפרק יא ? 2 . בעיה דומה עולה מהמשך הפרק : "ויקם אלהים לו שטן את רזון בן אלידע אשר ברח מאת הדדעזר

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר