מבוא

עמוד:11

בין כבוד להשפלה 11 עולמם באינטראקציות אינטימיות שהן חלק מהתהליך ולהשפיע על שינוי השיח הלא ‑ מכבד שהפך לשגרה, ומנהלים מזהים את עצמם כמנהיגים מכבדי אדם . זכורה לי במיוחד שיחה עם קצינת חינוך שסיפרה שרק לאחר שהתנסתה בעצמה בהנחיית מש"קיות חינוך הבינה את המשמעויות של חיים מכבדי אדם ואת ההשפעות שלהם על יחידות צבאיות . בתהליך מורכב ומתפתח, כבוד האדם הולך וממלא מקום מרכזי בחייהם של מנהלים, מורים ותלמידים . את מקומה של ההשלמה שחלחלה לחייהם מחליפה תחושה מחודשת של מסוגלות ושל תקווה . אך לא תמיד . ישנו גם פן אחר : תהליך לקידום ערך כבוד האדם בארגונים בכלל, ובבתי ספר בפרט, אינו פוליסת ביטוח . זה מסע מיוחד שכולל את כל מה שאנו פוגשים במסע : שבילים ארוכים להליכה, לעיתים איטית ולעיתים מהירה, נוף מרהיב שנגלה לנו ברגע, טיפוס קשה על הר וגם גשם בלתי צפוי שיורד פתאום, מרטיב אותנו וגורם לנו לצחוק או לכעוס או להשלים עם קיומו . ואכן, היו גם מצבים שבהם עלו ציפייה לשינוי מהיר, דרישה מהיועץ החיצוני שיורה מה לעשות, תסכולים שקשה לעמוד בהם, מנהלים ומורים שלא הסכימו לשמוע ביקורת, קושי להתנתק מדפוסים שנרכשו והופנמו שנים רבות . כל אלו משקפים את המורכבות של הנושא שאנו מנסים לקדם, ואת התסכול הבלתי נמנע בתהליך שכולל גם אזורים של עמימות ושל קושי . מנהיגות היא ללא ספק אחת ממילות המפתח שמנבאת הצלחה או אי ‑ הצלחה של תהליך לקידום ערך כבוד האדם בארגונים . מדוע לכתוב ספר על כבוד האדם בחיי בתי הספר ? ספרה של עמיה ליבליך, קולות ‑ על העוני החדש בישראל , שקראתי זמן קצר לפני שהחלטתי לכתוב את הספר השפיע עלי מאוד . סיפוריהם האישיים של המרואיינים, שחשפו מצוקות, קשיים, תסכולים ואכזבות, נגעו בי . הקווים המשותפים בין הסיפורים, לצד

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר