מבוא חרדיות מזרחית ולאומיות־שכנגד

עמוד:12

מבוא | חרדיות מזרחית ולאומיות�שכנגד 12 ופרשני אפשרי של מספר מרכיבים רעיוניים , סמליים ופרקטיים הנקשרים בגרסה זו וברקע לה . לאומיות ולאומיות-שכנגד המונח " לאומיות " זכה להתייחסויות רבות ולהגדרות מרובות . לענייננו , אתייחס ללאומיות מתוך גישה הקרובה לעמדתם של הסוציולוגים אמיל דורקהיים ומוריס הלבוואקס . דורקהיים נתן דעתו לשאלת הפְּרימה והאיחוי של הסולידריות החברתית בחברה המודרנית ) 1933 Durkheim ( ; הלבוואקס נתן דעתו לתפיסה התרבותית והפוליטית של הזמן והמרחב כמרכיב חברתי חשוב בקידום המענה המודרני לבעיה זו ) 1992 Halbwachs ( . בעקבותיהם אֶראה בלאומיות מסגרת אידיאולוגית של סולידריות מודרנית הנשענת על טיעונים , לרוב תרבותיים והיסטוריים , בדבר מובחנותו של הקולקטיב וזיקתו ארוכת הזמן לחלקת ארץ מוגדרת . עם זאת , במובנה כאידיאולוגיה , יכולה הלאומיות להיות תופעה מרובת פנים וגרסאות , הן בשל הוויכוחים הרעיוניים והפרשנות המרובה שהיא מציגה כלפי הרעיון הלאומי , הן בשל התנאים ההיסטוריים והסוציולוגיים המשתנים מעת לעת וממקום למקום , המשנים תדיר את פניה . לא הלאומיות של מבשרי התנועה הלאומית כלאומיות של מייסדיה ; לא הלאומיות של הדור הראשון למעשה הלאומי כלאומיות של הדור השלישי והרביעי ; לא הלאומיות של אנשי ההר כלאומיותם של אנשי העמק ; לא הלאומיות של אנשי הדרום כלאומיות של אנשי הצפון ; ולא הלאומיות של אנשי העיר כלאומיות של אנשי הכפר . להקשרי הזמן , המרחב והתנועה בהם , יש השפעה על עיצוב הגרסאות השונות של הרעיון הלאומי ודרך התארגנותו ) 2003 Sphon ( . יתרה מזו : תנאים אלה מעצבים לא רק את תוצרי קבלתו של הרעיון הלאומי אלא גם את רעיונותיהם ומעשיהם של המתנגדים לו , אם מתוך דחייה מוחלטת , אם מתוך סימביוזה ואם מתוך חיקוי . תובנה זו רלוונטית מאוד לניתוח תוצאות המתח הקבוע שבין תנועות לאומיות מודרניות לאידיאולוגיות דתיות שמרניות . חלק מהקבוצות המחזיקות באידיאולוגיה דתית אולטרה-שמרנית מאופיינות כמי שמצויות במתח גבוה ביחסן עם העולם לנוכח מאבקן על הגשמת נוסחה פרשנית , קהילתית ופוליטית טוטלית הנדרשת , לתפיסתן , להגשמת רצון האל עלי אדמות ) 1987 Stark and Bainbridge ( . אחד הביטויים הקונקרטיים למתח זה הוא היחס למדינת הלאום המודרנית ולאידיאולוגיות לאומיות המחייבות את המדינה כגוף סמכותי ובעל עומק סמלי כשלעצמו . קבוצות אלה אינן אוהדות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר