כי"ח בפרספקטיבה היסטורית

עמוד:13

כי"ח בפרספקטיבה היסטורית 13 זהות דומים, קירבו בין יהודים ליהודים ויצרו מערכות ארגוניות דומות, החלו לאבד את מקומם לטובת מערכת תרבותית חלופית . באופן דיאלקטי, אף שהיא עוררה התנגדות רבה בקהילות יהודיות היא גם אומצה על ידי הקהילות תוך כדי ניסיון להגביל את פעילותה ולהגן על המסגרות היהודיות המסורתיות המקובלות . התנועה הציונית שהתחילה לפעול לאחר הקונגרס הציוני הראשון בשנת 1897 הייתה במקום כוח ארגוני ואידאולוגיה כולית שהיו יכולים להתחרות באלו של כי"ח, ואך טבעי הוא כי בין שני הארגונים שרר מתח שהלך וגדל עם השנים, לפחות עד מלחמת העולם השנייה . מבנה בית הספר ואמצעי החינוך כמערכת חינוך מודרנית היו התשתיות ללימודים ואמצעי הלימוד חשובים ביותר . הפעילות להקמת התשתיות כללה רכישת מבנים ייעודיים ששימשו כבתי ספר, ארגון מערך של כיתות, ריהוט הכיתות והדאגה לאמצעי הלימוד ( ספרים, מחברות, מכשירי כתיבה ) . ואכן, ברוב המקומות שבהם קיים הארגון מערכת לימודים היא הייתה במבנים שנרכשו במיוחד למטרה זו . השימוש במבנה קהילתי ייעודי ללימודים ביטא תפיסה חדשה שכן עד אז הלימודים התקיימו לרוב בבית הכנסת או במבנה שלא התאים ללימודים . רכישת המבנה אילצה את כי"ח לחלק את שטחו בין התלמידים לתלמידות . לרוב לא היו לימודים מעורבים בבתי הספר של כי"ח . בכל בית ספר הייתה חלוקה לשכבות גיל ששוכנו בכיתות נפרדות והותאמה להם תכנית חינוכית . עניין זה כשלעצמו היה בבחינת חידוש גדול שכן בכותאב או בסלא, מקום הלימודים בחברה המסורתית, למדו לרוב תלמידים משכבות גיל שונות ובנות לא למדו כלל . כיתות הלימוד רוהטו בריהוט מתאים ללימודים לרבות לוח וגיר . מחברות וספרי לימוד מתאימים הוצעו לתלמידים . מה שנראה היום מובן מאליו היה חידוש גדול למערכת החינוך היהודי . התפיסה שהחינוך הוא נדבך חשוב ומרכזי בקהילה ומצריך אמצעים הושפעה ממגמות שרווחו באירופה . בין היתר היא הושפעה ממערכות חינוך דומות שהתקיימו בארצות אלו, מהמערכת הקולוניאלית הצרפתית ששלטה בארצות מסוימות ואף מהמיסיון הנוצרי שפיתח את פעילותו בארצות האסלאם . לתנאי הלימוד נוספה גם התלבושת האחידה של התלמידים שנועדה למנוע הבדלים חברתיים ולאפשר שמירה על סדר וניקיון . לעתים הקהילה היא שארגנה את מפעל חלוקת הביגוד לילדים . בבתי הספר הונהגה עם השנים גם מערכת הזנה, קרי חלוקת מנת אוכל בסיסית מרכזית ביום . התהליך הזה התפתח בהדרגה ובמקומות שונים . מפעל ההזנה הבטיח שילדים לא יהיו רעבים בבתי הספר . בהדרגה נפתחו כיתות ייעודיות ללמוד מקצועות ( שחייבו התארגנות מראש כמו נגרות לבנים ותפירה לבנות ) כדי להבטיח מקצוע לילדים הלומדים . חצר בית

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר