מבוא למסכת עדיות

עמוד:14

14 פרק א משנה א : בהלכה הבאה ממשיכה התוספתאן יתר על כ . לא ישאל לחכם אחר, נשאל לחכם וטיהר לו . לא ישאל לחכם אחר, נישאל לחכם אחד וטימא לו ואם , לון אם יש חכם אחר נשאלי . מטהראחד מטמא ואחד , היו שנים אחד אוסר ואחד מתיר אחר המחמירןקרחה אומר דבר מדברי תורה הולכין ר' יהושע ב . אחר המחמירן לאו הולכי . אחר המיקלן מדברי סופרים הולכי אם היה אחד מהם גדול מחבירו בחכמה" : בבלי בתוספת קלה המצוינת בקובהפיסקה מצויה גם בשל תורה הלך : קרחה אומרן ; ר' יהושע בלך אחר המחמירה - ואם לאו , הלך אחריו - ן ובמני ( עבודהקרחהן הלכתא כרבי יהושע ב : א"ר יוסף . בשל סופרים הלך אחר המיקל, אחר המחמיר . זרה ז ע"א ) . אלא כל חכם פוסק כראות עיניו, הלכהן אי . הלכתית 13 הברייתא מתארת מצב של 'אנרכיה' יש לציית . 'הלכה' פסוקהן דרך להתמודד עם מצב זה שבו אין מעניקה לציבור המאמיתאיהברי צה ( הדרכה ) אחרת המצויה בתוספתא ם עעעצה זו מתכתבת . ונים אליושפן לחכם הראשו לעולם הלכה כדברי בית . 1" : העוסקת בשאלה הלכתית מסוימת ) לפ"ד מ"ובהמשך ( תוספתא לנהוג כחומרי בית שמאי וכחומרי בית הילל על זה נאמרוהרוצה להחמיר על עצמו . 2 . הילל אלא או כדברי בית שמאי . 3 . התופס קולי בית שמאי וקולי בית הילל רשע . הכסיל בחושך הולך הפתיחה . פ"ב ה"ג ) פתא ( תוסן"וכחומריהון או כדברי בית הלל כקוליהון וכחומריהון כקוליהו יתאיחסת הברימשפטים השני והשלישי מתיב . ך"לעולם הלכה כבית הלל" עומדת בניגוד להמש אלא , נדרש לא לחפש קולות ולא להדר אחר חומרותן המאמי . הכרעה הלכתיתן למצב שבו אי הפתיחה "לעולם הלכה כבית הלל" מתייחסת . בחכם אחד ( בית מדרש אחד ) ולהלך לפיורלבחו יש ליהודי, כללין אבל באופ . בו נקבעה ( לדעת העורך ) הלכה כבית הללן לנושא ההלכתי הנדו י הלל" נעסוק ביתבמשפט "לעולם הלכה כ . הפשוט חופש בחירה ועליו להלך אחר אחד הבתים והמשפט . ) הם כלל 3 - 2ההמשך ( משפטים . על כל פנים בפשטות הוא בניגוד להמשך . ןלהל . פרט אחד מקרין הראשו או שיש 'הלכה' . הללביטוי לכך שהלכה כבית ןמכל מקום בתפישת התוספתא שלנו אי . לכל היותר נקבעה הלכה במקרים מסוימים . במחלוקות המרובות . לשם מה נכתבה המסכת . על רקע זה יש לחזור למשפט בתוספתא הפותח את המסכת אבל המסכת איננה מספקת . "זו הלכה - ה'ר"דב : לחיפושן התוספתא מציגה את המסכת כפתרו זו . איננה הלכה פסוקה, ההלכה שהיא דבר ה' . שאיםאלא היא סודרת את הנו . רשימת הלכות ועצם, ה'הלכה' המתבקשת היא סידור הנושאים ההלכתיים . בכלל איננה מצויה במשנה 13 להלן נסייג מונח זה . הוא נבחר לשם הדגשה בלבד .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר