מבוא למסכת עדיות

עמוד:12

12 פרק א משנה א : תוספתאבהלכה א פותחת ה אמרו עתידה שעה שיהא אדם מבקש דבר מדברי תורה ואינו, ביבנהמשנכנסו חכמים בכרם הנה ימים באים נאם ה' והשלחתי רעב לארץ ן לכ"שנאמר , מדברי סופרים ואינו מוצא, מוציא ועד מזרח ן ונעו מים ועד ים ומצפו" . "לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמע דברי ה' שלא יהא - דבר ה' . זה הקץ - דבר ה' . זו נבואה - ה' דבר . "ישוטטו לבקש את דבר ה' ולא ימצאו שמאי אומר מקב חלה והילל . אמרו נתחיל מהילל ומשמאי . דבר מדברי תורה דומה לחבירו . . . מקביםראומ הדרשה עצמה . 'ההלכות של המשנה קובצו כדי לענות על הבעיה של היעדר 'דבר ה'ן אם כ ה שוייעדר דבר ה' ודבר ה' מתייחס לשלן ורבלפי הדרשה בעקבות הח . מעניינת במיוחד וטיפול זה פותר , לופילטן נושא ההלכתי ניתהשתם רק ומשל . וההלכה, הקץ, נבואה 12 . 'נתונים' . ל'סדר' את ההלכהן סיויעל כל פנים עד עתה מוצגת מסכת עדיות כנ . את כל הבעיות האחרות כלל בפתיחת התוספתאן אי . המחלוקות שבהםדור משמעו איסוף דברי חכמים על יכפשוטו הס . חסות להכרעהיהתי דרשה וממנה משתמע שהבעיה היא שלא תימצא הלכה האות ) שבת קלח ע"ב ( בבלי באבל ובכלל דור יבנה מצטייר , לגרסת הבבלי באה מסכת עדיות לספק רשימת פסקי הלכה . פסוקה חס ושלום : יוחי אומרן בן מעורבי ש, "תניא : בהמשך הבבלין וכ . כדור של פסיקת ההלכה ישוטטו לבקש 'אלא מה אני מקיים . 'כי לא תשכח מפי זרעו'שנאמר , שתשתכח תורה מישראל פרשנות זו של . שלא ימצאו הלכה ברורה ומשנה ברורה במקום אחד" - 'את דבר ה' ולא ימצאו . אפשרית אך היא איננה בגוף התוספתא בשלב זההבבלי לתוספתא המשניות עוסקות בשאלה מדוע נזכרו דברי . ה - המשך התוספתא ( פ"א ה"ד ) מקביל למשניות ג : דברי התוספתא ברוריםן היחידים וכא ר' יהודה . 2 . ןאלא לבטלן המרובין לא הוזכרו דברי היחיד בי . ןלעולם הלכה כדברי המרובי . 1 וחכמים . 3 . ןשעה ויסמכו עליהן אלא שמא תיצרך להן המרובין ו דברי יחיד ביאומר לא הוזכר המרובים אלא מתוך שזה אומר טמא וזה אמר טהור זה אמרן לא הוזכרו דברי יחיד ביריםאומ . אמרו לו כדברי ר' אליעזר שמעתה . טמא כדברי ר' אליעזר דברי היחידים הוזכרו . אחרותמילים כמו במשנה אך הצירוף יוצר משמעותן המילים הם אות אלא כדי, רלבנטיתכלומר ללא צורך וללא משמעות , ב במשנה בכי"ק ) ולא ל'בטלה' ( כמו שכת ת מצמצם אההסבר השני גם הוא . עצם אזכור המחלוקת מבטל את דברי היחידים . ןלבטל 12 יד וינא, לדעתנו ההבדל בלתי משמעותי, אבל ראובדרשה הבדל קל בין נוסח כתב יד ערפורט ונוסח כתב פורסטנברג, ממסורת למחלוקת .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר