1. סקירת העקרונות המתנגשים: אחריות ציבורית והחיסיון מפני הפללה עצמית

עמוד:11

חיזו ק מעמדם של חב רי מועצ ות ברשוי ות המקו מיו ת 11 הנאמנות שורה של חובות ספציפיות המוטלות על הרשות ועל אנשיה, ובהן חובת השימוע, האיסור לפעול בניגוד עניינים והאיסור על מינויים פוליטיים . 4 יחס הנאמנות שבין משרתי הציבור לציבור עשוי לשמש מקור גם לחובת דיווח, באותו אופן שבו יחסי נאמנות במשפט הפרטי מקימים חובה כזו . 5 המשותף לכל החובות הנגזרות מעקרון הנאמנות הציבורית הוא שהן נועדו להבטיח את יושרתו והגינותו של המינהל הציבורי, ובעיקר – את מימוש אחריותו כלפי הציבור . יצחק זמיר עמד על שלושה רכיבים של האחריות הציבורית של אנשי ציבור, ממונים ונבחרים כאחד : הרכיב הראשון עניינו בחובה לפעול בפומביות ושקיפות ; הרכיב השני הוא אחריותיות ודיווחיות, ועניינו בחובתו של איש הציבור למסור לציבור דין וחשבון על מעשיו והישגיו, כנאמן המציג מאזן של הנכסים שהופקדו בידו ; והרכיב השלישי מחייב נשיאה אישית באחריות להישגים ולכישלונות של איש הציבור במילוי תפקידו . 6 שלושת הרכיבים הללו מקבלים ביטוי בדינים החלים על אנשי ציבור . עקרון הפומביות מעוגן, בין היתר, בחוק- יסוד : הכנסת, הקובע כי "הכנסת תשב בפומבי" וכי "ההליכים בישיבות הכנסת והדברים שנאמרו בה – פרסומם אינו מוגבל ואינו גורר אחריות פלילית או אזרחית" . 7 העיקרון בא לידי ביטוי גם בחוק חופש המידע, שלפיו "לכל אזרח ישראלי או תושב, הזכות לקבל מידע מרשות ציבורית" . 8 עקרון האחריותיות והדיווחיות בא לידי ביטוי בכללי ועדת אשר, המחייבים שרים בממשלה למסור הצהרות הון מפורטות למבקר המדינה, וכן קובעים את הצעדים שעל שר חדש לנקוט עם מינויו לתפקיד כדי למנוע ניגודי 4 יצחק זמיר הסמכות המינהלית כרך א 37 ( מהדורה שנייה מורחבת, 2010 ) . 5 שם, בעמ' 1235 - 1236 ; ס' 7 ( ב ) לחוק הנאמנות, התשל"ט - 1979 : "הנאמן חייב לתת לנהנים דין וחשבון על עניני הנאמנות אחת לשנה ובגמר כהונתו, ולמסור להם ידיעות נוספות לפי דרישתם הסבירה" . 6 יצחק זמיר "הקדמה" אחריות ציבורית בישראל ,7 7 - 8 ( רפאל כהן – אלמגור, אורי ארבל – גנץ ואסא כשר עורכים, 2012 ) ( להלן : זמיר "הקדמה" ) . 7 ס' 27 - 28 לחוק – יסוד : הכנסת . 8 ס' 1 לחוק חופש המידע, התשנ"ח - 1998 .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר