יחזקאל

עמוד:5

5 פ י ר ו ש שד "ל לי ח ז קא ל א [ יז ] על ארבעת רבעיהן וגו ' . לכך היו האופנים אופן בתוך אופן, כדי שיוכלו להתגלגל מכל צד לפי מהלך החיות : [ יח ] וגביהן . המפרשים פירשו על האופנים . ונראה לי שהוא נאמר על החיות . וכן למטה ( י' י"ב ) 'וכל בשרם וְגַבֵּהֶם וידיהם וכנפיהם והאופנים מלאים עינים סביב' . הרי שגם החיות ( שהיה להם בשר וידים וכנפים, מה שאין כן האופנים ) היו מלאות עינים . ואם אמנם גם האופנים היו מלאים עינים, נראה לי שהיו עיניהם מבפנים לא בגביהם : וגֹבה להם ויראה להם . מאמר מוסגר, החיות היו בעלי קומה גבוהה ונוראה : וגבֹתם . לפי שהפסיק הענין במאמר שבינתים, חזר ואמר וגבותם והוא עצמו גביהן שבראש הפסוק . ומפני שכפל המלה שִנָה אותה כמו שכתב רד"ק . וכן בכל מקום בתנ"ך המאמר הנִשְנֶה דרכו להיות משונה : [ כ ] על אשר יהיה שמה הרוח . של החיות : ילכו . האופנים : שמה הרוח . של האופנים : והאופנים ינשאו . מקרא קצר . ובהנשא החיות ינשאו האופנים לעֻמתם : כי רוח החיה . יחיד במקום רבים . כמו למטה 'ודמות על ראשי החיה', שיעורו החיות . ונקראו בלשון יחיד מפני שלא היו מתפרדות זו מזו, אלא עומדות תמיד זו אצל זו ורוח אחד לכל : [ כב ] רקיע . שטח כעין רצפה שעליה היה הכסא . והשטח היה ספיריי שהראוּת עוברת בתוכו . וזה טעם 'כעין הקרח' : [ כג ] ישרות אשה אל אחותה . כל הכנפים היו עומדות בשטח אחד שוה כדי לשאת הכסא עַל-אַרְבַּ֥עַת רִבְעֵיהֶ֖ן בְּלֶכְתָּ֣ם יֵלֵ֑כוּ לֹ֥א בְּת֥וֹךְ הָֽאוֹפָֽן : יז וְגַ֨בֵּיהֶ֔ן וְגֹ֥בַהּ לָהֶ֖ם וְיִרְאָ֣ה לָהֶ֑ם וְגַבֹּתָ֗ם יִסַּ֖בּוּ בְּלֶכְתָּֽן : יח וּבְלֶ֙כֶת֙הַֽחַיּ֔וֹת יֵלְכ֥וּ מְלֵאֹ֥ת עֵינַ֛֤ יִם סָבִ֖יב לְאַרְבַּעְתָּֽן : יט הָאֽוֹפַנִּ֖ים אֶצְלָ֑ם וּבְהִנָּשֵ �ֹא הַֽחַיּוֹת֙מֵעַ֣ל הָאָ֔רֶץ יִנָּֽשְׂא֖וּ עַ֣ל אֲשֶׁר֩יִֽהְיֶה-שָּׁ֨ם הָר � וּחַלָלֶ֙כֶת֙יֵלֵ֔כוּ שָׁ֥מָּה הָאֽוֹפַנִּֽים : כ הָר֖וּחַלָלֶ֑כֶת וְהָאֽוֹפַנִּ֗ים יִנָּֽשְׂאוּ֙לְעֻמָּתָ֔ם כִּ֛י ר֥וּחַהַֽחַיָּ֖ה בְּלֶכְתָּ֣ם יֵלֵ֔כוּ וּבְעָמְדָ֖ם יַֽעֲמֹ֑דוּ וּֽבְהִנָּֽשְׂאָ֞ם מֵעַ֣ל בָּאֽוֹפַנִּֽים : כא הָאָ֗רֶץ יִנָּֽשְׂא� וּ הָאוֹפַנִּים֙ לְעֻמָּתָ֔ם כִּ֛י ר֥וּחַהַֽחַיָּ֖ה בָּאֽוֹפַנִּֽים : וּדְמ֞וּת עַל-רָאשֵׁ � י הַֽחַיָּה֙רָקִ֔יעַכְּעֵ֖ין הַקֶּ֣רַח הַנּוֹרָ֑א נָט֥וּי כב וְתַ֙חַת֙הָרָקִ֔יעַכַּנְפֵיהֶ֣ם יְשָׁר֔וֹת עַל-רָֽאשֵׁיהֶ֖ם מִלְמָֽעְלָה : כג

יונתן בשיא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר