מבוא

עמוד:2

2 | לְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה לרבות עיסוק בסגנונה ובלשונותיה . הציבור הרחב ביקש שהעיון יתמקד בנוסחאות המהלכות בדורנו ולא רק בראשית התפילה שהעסיקה את המחקר . 4 . גדולי החוקרים שילבו בעיוניהם את הקדום ואת המאוחר, או בניסוח אחר : את מה שהילך בדורות ראשונים ואיננו עוד ואת המהלך בדורותינו . הנדרש למחקריהם של שני ראשי המדברים בדור הקודם – עזרא פליישר ונפתלי וידר מנוחתם כבוד – מגלה שהם ידעו לשלב בעיוניהם את בירור נוסחאות התפילה בדמותם 2 הראשונה בלא שהעלימו את עינם ממה שמהלך בדורותינו . 3 אך ברור שאי אפשר 5 . העניין שלי בתפילה התמקד מלכתחילה בענייני הלשון, היה לנתק את העיון הלשוני מהסגנון ומענייני הנוסח והתכנים, כפי שהראיתי 4 וגם בדיונים בדיון בפירוש ההגדה ״ויזכור יוסף״ לחכם הגדול, רבי יוסף משאש . 5 הכיוון מרובה שהקדשתי לתפילות ולקטעי תפילה אחרים שנהגו בצפון אפריקה . הפנים הזה ניכר היטב לאחר מכן בשני הכרכים של ספרי ״העברית של צאצאי האנוסים בצרפת״ . . את כל עיוניי אני פותח במה שנמצא בספרי התפילה המהלכים, אבל יחד עם זאת וראש לכול, כל בירור מושתת על הנוסחאות הקדומות והמקוריות על פי טובי העדים המצויים בידינו – ספרות חז״ל, סדר רב עמרם וסידור רס״ג, מחזור ויטרי, קטעי גניזה ועוד ועוד . ברור הדבר כי גם בעיונים בספרי התפילה, יש לקרב לא רק את המלומדים והסטודנטים אלא גם את הציבור הרחב אל העיון המדעי כדרך שעשו גדולי חוקרי התפילה . 2 אפשר לראות את ההיבט הזה במה שהובא ממחקרי שניהם ברוב פרקי השער הראשון של הספר הזה ובמיוחד בפרקים א – ב, ד – ז . 3 ראה למשל את סקירת הביקורת שפרסמתי על סידורו של שלמה טל, רִנַּת יִשְׂרָאֵל כמנהג הספרדים ובני עדות המזרח, ב״לשוננו לעם״ כז ( תשל״ו ) , עמ׳ 27 – 28 ( = בר-אשר, מוליצ״א, עמ׳ 359 – 3 ) . 4 ״הצופה״, המדור ״עיטורי סופרים וספרים״, י״ד בניסן תשנ״ז ( 2 באפריל 997 ) , עמ׳ 2 ( = בר-אשר, שם, עמ׳ 7 3 – 382 ) . 5 ראה פרקים א – ג, ו – ט, יז בספרי לשונות ומסורות . כל שמונת הפרקים עוסקים בתפילות ובמה שנשתלב בהן ( הכוונה לעיונים שהוקדשו להגדה של פסח, לפיוטים ולפרק מהמשנה הכלול בתפילת שחרית ) . לא רק העיון הלשוני משולב בפרקים אלו . בר-אשר, האנוסים, א – ב, וכן הוא בספר המקביל בצרפתית : בר-אשר, תפילות ומסורות .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר