משנה ד (כז ע"ב שו' 34-25)

עמוד:494

494׀משנה ד 1 4 שינויי נוסחאות 1 . ואלו ] פ ; אלו קדר ; אילו ג 5 ; ואילו ל . הקרובין ] דרג 5 ; הקרובים פלק . אחיו ] פקלרג 5 ; אביו ואחיו ד . ובעל אחות אביו ] פלדרג 5 ; ח' ק . ובעל אמו ] פקדרג 5 ; ח' ל . ואגיסו ] פקלרג 5 ; וגיסו ד . וחורגו ] פלרג 5 ; וחרגו קד . 4 יוסי 2 . יוסה ] פ , וירושלמי קטע ששון ; קלדרג 5 . עקיבה ] פקלרג 5 ; עקיבא ד . ראשונה ] פלר ; הראשונה דק . לו לירושה ] פקדרג 1 ; ליורשו ל . 4 . וניתרחק ] ג 1 ; ונתרחק פקלדר . 5 . יודה ] יהודה פקלדר . ביתו ] בתו פקלדר . 1 . ואלו ] מ ; ואילו דק ; אילו פ ; אלו כ 8 . הן ] מפקכ 8 ; ח' ד . הקרובים ] מק ; הקרובין דפכ 8 . ובעל אחותו ] דמק ; ח' פ ( ונו' בגיליון ) . ובעל אחות ] דמפק ; ח' כ 8 . אביו ובעל אחות ] דפק ; ח' מ ( ונו' בגיליון ) . הן ] דפקכ 8 ; הם מ . והורגו ] וחורגו דמפקכ 8 . 2 . משנת ] דכ 8 ; משנ' מ ; משנה פק . עקיבה ] עקיבא ד ; עקיב' מפ ; עקי' ק . אבל משנה ] דמקכ 8 ; משני בה פ ( ותוקן בגיליון 'אבל משנה' ) . ראשונה ] מ ; הראשונה פקכ 8 ( ונמחקה הה"א ב – פ ) . ליורשו ] דפכ 8 ; לירוש' מ ; לו ל ? רש' ק . 4 . ואם ] ח' דמפקכ 8 . היה ] דמפק ; ח' כ 8 ונו' בגיליון . כשר ] מ ; הרי זה כשר דקכ 8 ; הוי כשר פ . 5 . יהודה ] דמקכ 8 ; ( אליעז' ) [ יהודה ] פ . אפלו ] ק ; אפילו דפ ; אפי' מכ 8 . ממנה ] דכ 8 ; הימנ' מק ; הימנה פ . פ י ר ו ש משנה זו מפרטת את הפסולים לעדות מחמת קרבתם, והיא המשך של המשנה הקודמת שפירטה את הפסולים לעדות מחמת מעשיהם . במשנתנו יש שתי רשימות — האחת של סתם משנתנו, שהיא לפי עדותו של ר' יוסי משנת ר' עקיבא ; והשנייה, לפי אותה עדות, משנה ראשונה . רשימה זו של סתם משנתנו 5 תחילתה של הרשימה ( אחיו ואחי אביו ואחי אמו ) באהבאה גם בספרי דברים רפ, עמ' 297 . גם בדברים רבה תחילת פרשת שופטים . בספרי זוטא דברים כד, טז, עמ' ,367 באה רשימה 4 ראו זוסמן, אוצר, ב, עמ' 636 מס' 6902 ; עסיס, אוצר, ג, עמ' 1866 הע' 1280 . 5 ברוב עדי הנוסח של הספרי, לרבות כתב יד וטיקן ,32 חסרה השורה 'הן ובניהן וחתניהן וחורגו לבדו', והיא מצויה רק בכתב יד ברלין ומדרש חכמים ( ראו הערתו של פינקלשטיין שם ) , ונראה שבעדים אלו לפנינו הוספה על פי המשנה ( על הזיקה בין כתב יד ברלין ומדרש חכמים — שני עדים איטלקיים — ראו כהנא, אקדמות, עמ' 12 ; על טיבם המעובד של עדים אלו ראו כהנא, שם, עמ' ,16 95 ) . נראה שאין מדובר בספרי במסורת אחרת, אלא בקיצור .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר