מבוא

עמוד:13

31מבוא המקבילות בין בכורות ותמורה פרק ה בתמורהפרק ב בבכורות א ( "קונה בכור מנכרי ) מ א ( "אין הקדש בבכור ) מג ( "מ - ב"אין בכור לבהמת הקדש ) מ ד ( "ולדי ולדות ) מ ו ( "כלאיים ) מ ב ( "מי העולה ) מ – ולדות ספק ו ( "מי הבכור ) מ – ספק ולדות למעשה נראה ששני הפרקים הללו היו פעם יחידה אחת ותכניה פורקו בין שני הפרקים . , "בהתנהגות הבהמה"פרק ו סוטה לחלוטין מדין תמורה ועוסק בקרבנות אסורים ) שנפל פגם כלומר בהתנהגות הבעלים אליה ( . הפרק יכול היה להופיע בכל מסכת אחרת כמו מעילה או ג, - זבחים, ואולי גם בבכורות . לדעתנו הוא שייך היה למשנה הקדומה שממנה נלקטו פרקים א והעדות לכך היא הופעתו התדירה יחסית של חכם כחנינא בן אנטיגנס ) אנטיגנוס ( המופיע ד בבכורות ופרק ו שם הם יחידה אחת, וכפי - לבכורות הצענו שפרקים או . במבוא"בבכורות פ שראינו כאן לפרק ו בתמורה נקודות השקה עם אותה משנה קדומה שרובה מובא בבכורות . הפרק הובא כאן משום שבמשנה הקדומה היה מחובר לפרק הקודם, שראשיתו בבכורות והמשכו בלשונות תמורה . בית ובהשוואה עם קודשים רגילים ) קודשי מזבח ( . הוא מתחילפרק ז עוסק בקרבנות בדק ה ", וגם הוא עוסק בבדק הבית כמו yףוס - מה שאין xב - בפתיחה באותו סגנון של פרק ב, "יש ב פרק א . מקומו הטבעי של הפרק היה בראשית פרק ב, לשם היה מתאים הן בסגנונו והן בקשר קו בקרבנות בדק הבית שהוא נושא חריג שלו לפרק א . אולי הוא הובא לחוד משום שעיסו במסכת תמורה, שכן לקודשי בדק הבית אין תמורה . אחד ההבדלים בין קודשים לקודשי בדק הבית הוא השמדתם בקבורה או בשרפה, ולכן שלוש המשניות האחרונות בפרק מוקשות . הן לפי סגנונןחורגות מתחום הקודשים וקודשי בדק הבית ודנות בכל הנשרפים וכל הנקברים . ולשונן הן הובאו ממקור אחר . על לכל המסכת עם סטיות לנושאי אגב, כדרכה של המשנה . - אם כן, ניכרת עריכת

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר