הקדמה

מתוך:  > ניהול כיתה > הקדמה

עמוד:7

הקדמה | 7 הסיבות להתרחשותם ומצביעים על כיוונים אפשריים לניהול הכיתה . סקירת ספרות מאפשרת הצגה מאוזנת יותר של הנושאים, אלא שההוראה אינה מתרחשת בחלל ריק . לא ניתן להתעלם מההקשר התרבותי ומהזרמים החברתיים במדינת ישראל, מהמציאות בבתי הספר שלנו ומהמשקל הרב שיש לארגונים רבים, ומשרד החינוך בראשם, בחוויית הלימודים וההוראה של אלפי תלמידים ומורים . את אלה נמחיש בסיפורים מתוך ניסיונם של חברי צוות החשיבה שלנו . כמו כן צירפנו תיאורי מקרים וציטוטים שנלקחו מתוך עבודות של סטודנטים שלנו . ציטוטים אלו ממחישים היטב את המציאות השוררת בכיתות, ואנו מודים להם על הסכמתם לפרסם את הדברים . גם לערכים ולאידאולוגיה של המורה משקל של ממש בניהול הכיתה, ואנו מכריזים בגלוי על תפיסת העולם שלנו . בחרנו להדגיש ערכים של אכפתיות כבסיס ליחסי מורה-תלמיד, לשים דגש על הוראה היוצרת למידה פעילה, קונסטרוקטיביסטית ומבוססת על מוטיבציה פנימית, כזו הממעטת להשתמש בשיטות של מוטיבציה חיצונית ( גישת המקל והגזר ) . אנו מאמינים בקשר המיוחד שנוצר בין המורה לתלמיד ובהשפעה המחנכת של המורה על התלמידים בכיתתו . כדי להמחיש את הדברים כללנו הצעות מעשיות העשויות לעורר במורים השראה לחיפוש ולפיתוח של כלים רבים משלהם . למי מיועד הספר ? כמה קבוצות קוראים עמדו לנגד עינינו . ראשית, מרצים ומדריכים פדגוגיים במוסדות האקדמיים להכשרת מורים . בקבוצה זו אנו כוללים גם מנחים המלמדים בהשתלמויות למורים וגם מדריכים במשרד החינוך העוסקים בהכוונה ובסיוע למורים בהתפתחותם המקצועית . הספר כולל, נוסף על התכנים העיוניים, גם מערכי שיעור מפורטים לאוכלוסייה זו, כך שהמרצים יוכלו ללמד על פיהם . חלק זה יופיע רק במהדורה המקוונת של הספר . ספר זה מיועד גם לסטודנטים להוראה הלומדים בקורסים על ניווט שיעור ועל ניהול כיתה . קהל נוסף הוא ציבור המורים, היועצים והמנהלים בישראל, ציבור העשוי להפיק ממנו תועלת רבה . אנו מקווים שהספר יסייע גם לאנשי משרד החינוך המחפשים דרכים לשפר את איכות ההוראה ואת ההישגים של תלמידי ישראל . גם הורים, חוקרי חינוך וכל המעוניינים להבין כיצד מתנהל בית הספר עשויים להתעניין בספר זה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר